Nattehimlen | Undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Fysik/kemi
  • Godkendt
  • 16
  • 4529
  • PDF
  • Læreruddannelsen Frederiksberg
  • 2004
  • 16-03-2004

Nattehimlen | Undervisningsforløb

En fysik/kemi opgave med udgangspunkt i nattehimlen, og legemerne derpå.
Opgaven er bygget op omkring et socialkonstruktivistisk læringssyn.

Indhold

Emnebegrundelse s. 3
Menneskesyn s. 3
Didaktiske overvejelser s. 3
CKF s. 4
Forudsætninger s. 4
Laboratorium s. 5
Forældre/skole s. 5
Team/tværfagligt arbejde s. 5
Undervisningsforløb s. 5
Eksempler på forsøgsopstillinger s. 6
Evaluering s. 9
Fremtidsperspektiv s. 9

Uddrag

Emne begrundelse
Vi har valgt emnet nattehimlen, på baggrund af den betydning stjernerne og månen altid har haft for mennesket. Stjernehimlen har altid haft stor betydning for mennesket ligegyldigt hvilken tid man har levet i. Og mange af de tænkere som vi i dag læner os meget op af; bl.a. Newton, Copernicus og Galilei, har studeret og arbejdet med nattehimlen. Derfor er det for et hvilket som helst menneske, at få en viden og forståelse af himmelens legemer, og deres betydning både tidligere men også nu. Derudover er der den indbyggede mystik omkring verdensrummet og stjernerne. Himlen har altid været omgærdet af mystik, helte sagn, religiøse tanker og skønhed. I sig selv, ser vi et emne som nattehimlen som værende motiverende og spændende blot i sin væren. Både børn og voksne, tager tit det lille blik på himlen og tænker store tanker om hvad der findes derude og finder styrke i det, at der stadig er ting og sager i dette liv, som vi kan gøre til vores eget og tænker helt unikke tanker om.

---

Undervisningsforløb
Dette undervisningsforløb er beregnet til de mindre klasser, som har to undervisningstimer i natur/teknik til rådighed om ugen. Det er et normalt fysiklokale eller evt. et billedkunst lokale.

Meget af undervisningen i starten, vil tage udgangspunkt i en dialog med klassen. Her kunne eleverne diskutere deres meninger og viden om nattehimlen. Her forestiller vi os, at læreren griber fat i nogle af de ting eleverne bringer ind i diskussionen i klasse, og bruger det som springbræt videre. I de små klasser er det også en fordel med noget visuelt, så læreren kunne i samarbejde med eleverne sammenstykke nattehimlen på tavlen ud fra elevernes erfaringer. Ved det mener vi, at når nu en af eleverne siger; ”der er også en planet der hedder Pluto”, så kan læreren via dialogen med klassen, placere Pluto et sted på tavlen i forhold til jorden eksempelvis. Og på samme måde kunne... Køb adgang for at læse mere

Nattehimlen | Undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.