Mundtlighed i dansk

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Dansk 1. – 6. klassetrinDansk 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 12
  • 4804
  • PDF
  • Læreruddannelsen Skive
  • 2000
  • 26-04-2001

Mundtlighed i dansk

Opgaven handler om hvordan man integrerer mundtligheden i dansk

Indhold

Indledning
Hvad er mundtlighed?
Hvorfor mundtlighed?
Bliv en bedre fortæller & taler
Fortælling
Man skal lære sin historie udenad
Man skal forberede sin historie
At gøre historien levende
Fortællinger fra det virkelige liv
Noveller eller bøger
Fantasien
Fabler
Ordsprog
Sagn og sagaer
Legender
Myter
Rim og remser
Retorik
1) Inventio -kunsten af fremskaffe stoffet.
2) Dispotio -kunsten at ordne stoffet.
3) Elocutio -kunsten at formulere stoffet.
4) Memoria -kunsten at indøve stoffet.
5) Actio -kunsten at fremføre talen for publikum.
Kilder

Uddrag

Indledning
“In principio verbum erat...”1 I begyndelsen var ordet, og ordet var hos Gud. Ordet var så kraftfuldt at han blot behøvede at sige: “Der skal være lys!”, og straks blev der lys. Således skabte han også mennesker og dyr, den planet vi bor på og den himmel vi lever under. Om dette virkeligt skete ved ingen, men når man hører denne myte om verdens tilblivelse kan man se det hele for sig. Ordene danner billeder og et indre univers i hovedet på den som lytter, og fantasien gør myten til virkelighed. Ordet har en skabende kraft, og man må ikke glemme vigtigheden af det talte ord, men medierne har efterhånden overtaget fortællerens rolle. Det er nu de færreste der har tid til at sætte sig ned og lytte til Bibelens myter og sine bedsteforældres barndomserindringer. Billedmedierne spytter den ene færdige historie ud efter den anden hvor seerens fantasi og medskaben er begrænset. Fortællingen findes nu snart kun i form af godnathistorier på sengekanten. Det er ikke bare fortællingen, men mundtligheden som sådan der slækkes på. Man glemmer at tale sammen, det er nemmere at tænde for fjernsynet og bare slappe af efter en lang dag.

Vi har overvejet hvad der kan gøres for at der igen kommer fokus på mundtligheden. Herunder vil vi forsøge at definere begrebet mundtlighed og undersøge hvilken betydning den har for vores samfund og hverdag.Vi mener at det er vigtigt at kunne bruge sproget til f.eks. at fortælle en god historie, til at kommunikere med omverdenen og til at kunne mødes i et fællesskab. Folkeskolen har bla. ansvaret for at udvikle børns sprog, men gør den det? Vi har oplevet at der lægges meget mere vægt på skriftligheden og at sproget bruges mere som et redskab end som en færdighed. Vi mener at sproget udvikles i et fællesskab, men lægger folkeskolen ikke mere vægt på at styrke elevernes forskelligheder ved f.eks. at undervisningsdifferentiere end at bruge forskellighederne til at skabe et socialt og flerstemmigt klasserum?2 Det er måske især vigtigt i dag at lære børn at arbejde sammen og at kunne kommunikere på tværs af hinandens forskelligheder fordi vi lever i et samfund med mange forskellige livsstile, holdninger og kulturer. Vi vil i denne opgave prøve at belyse vigtigheden af undervisning i mundtlighed og hvad der kræves af eleverne og læreren for at skabe en mere kvalitativ undervisning. Derudover vil vi se på nogle forskellige arbejdsformer og mundtlige genrer der kan hjælpe til at udvikle elevernes sprog... Køb adgang for at læse mere

Mundtlighed i dansk

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.