Modernitet og globalisering i folkeskolen | Synopsis

- Lærerstuderende 1. år
- Pædagogik
- Godkendt
- 6
- 996
- Læreruddannelsen Aarhus
- 2004
- 03-05-2005
Modernitet og globalisering i folkeskolen | Synopsis
Synopsis om modernitet og globalisering i folkeskolen.
Problemformulering
Vi vil se nærmere på, hvordan skolen som institution påvirkes af sen-moderniteten, med fokus på globaliseringen. Herunder vil vi undersøge, hvilken påvirkning har sen-moderniteten på lærerens rolle og opgaver?
Indhold
Indledning:
Problemformulering:
Begrundelse for valg:
Sen-modernitet:
Globalisering:
Giddens modernitetsanalyse:
Thomas Ziehe's ”3 verdener”
Lærerens rolle og opgaver:
Skolen som institution:
Konklusion:
Litteraturliste:
Uddrag
Indledning:
Vi finder det interessant, at se på hvordan globaliseringen har forandret folkeskolen og hvordan den i fremtiden kan påvirke folkeskolen. Vi lever i en verden med rivende udvikling, det sætter sine spor på den danske skole.
Begrundelse for valg:
Vi finder det interessant at beskæftige sig med sen-moderniteten, som kommende skolelærere, da vi i fremtiden vil stå overfor en del nye udfordringer, som er tæt knyttet til den hurtige samfundsudvikling.
---
Thomas Ziehes ”3 verdener”
Problemet ifølge Thomas Ziehe er, at rammerne for normaliteten har ændret sig for de unge. Ungdommens styrke er blevet dens svaghed.
Thomas Ziehe har en teori, der er delt op i tre dimensioner:... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind