Medier - den 4. statsmagt

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Samfundsfag
  • Godkendt
  • 23
  • 5753
  • PDF
  • Læreruddannelsen Jelling
  • 2001
  • 19-02-2001

7.-10. klasse, Eksamensopgave, Undervisningsforløb: Medier - den 4. statsmagt

Eksamensopgave i samfundsfag om medier - den 4. statsmagt.

Opgavens teori er bygget på "Den strukturelle magt" af Søren Christensen og Poul-Erik Daugaard Jensen og Molins udvidede model.

Opgaven indeholder også et undervisningsforløb om medier.

Jeg vil gennem et undervisningsforløb give eleverne en bred forståelse for, hvad medierne indeholder, og de muligheder der ligger i medierne. Mit overordnet mål, er at give eleverne nogle værktøjer til at klare sig i ”mediejunglen”. Samtidig skal eleverne bevidstgøre om medierne i et historisk perspektiv.

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Medierne i historisk perspektiv 3
Mediemagt 5
Modellernes konklusioner 12
Krav til medierne 12
Adgang 12
Balance 13
Kontrol 14
Konklusion 15
Bilag 1: 17
Indhold 17
lektion (Mediebrug) 17
Mål for første lektion: 17
2. lektion (Serier) 17
Målet for anden lektion: 18
3. lektion (Nyheder) 18
4. lektion (nyheder) 18
Mål for tredje og fjerde lektion: 19
5. lektion (debatprogrammer) 19
Mål for femte lektion: 19
6. lektion (reklamer) 20
Mål for sjette lektion: 20
7+8 lektion (Mediekursus) 20
Mål med syvende og ottende lektion: 20
9. lektion (Internettet) 21
10. lektion (Internet) 21
Mål for niende og tiende lektion: 21
Berørte CKF'er 21
Elevforudsætninger 22
Undervisningsmetoder og arbejdsformer 22
Evaluering af undervisningsforløbet 22
Litteraturliste 23

Uddrag

Problemformulering
Jeg vil i denne opgave beskrive mediernes udvikling i forhold til det danske demokratiske samfund. Det vil jeg belyse parallelt med teorier omkring mediernes rolle i samfundet, hvilket jeg gør, for at se om påstanden om at medierne i dagens Danmark er blevet den 4. statsmagt jf. Pia Christmas-Møllers udsagn.

Derudover vil jeg beskrive, hvilken magt medierne har, da jeg derigennem kan få et indblik i, hvor i beslutningsprocesserne medierne har mulighed for at få indflydelse. Jeg vil belyse det fra to vinkler: En der beskriver magten i forhold til befolkningen og en der beskriver magten i forhold til den demokratiske beslutningsproces.

Endelig vil jeg gennem konklusioner se på den magt medierne har over for os, da vi som ”forbrugere” af medierne er underlagt deres fremstillinger af virkeligheden. Dette er et vigtigt grundlag at have, for at finde ud af hvilke krav vi bør stille til medierne, for at vi kan føle os sikre i fremtiden... Køb adgang for at læse mere

Medier - den 4. statsmagt

[1]
Bedømmelser
  • 01-10-2013
    Skrevet af Lærerstuderende på 4. år
    Fin opgave til inspiration, men mangler lidt dybde