Matematik og tosprogede elever | Synopsis

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Matematik 4. - 10. klassetrin
  • Godkendt
  • 6
  • 1895
  • PDF
  • Læreruddannelsen Odense
  • 2007
  • 18-12-2008

Matematik og tosprogede elever | Synopsis

Eksamensopgave i matematik om matematik og tosprogede elever.

Problemstilling:
Hvilke problemer har de tosprogede elever inden for matematik, og hvordan kan man styrke deres matematiske forståelse?

Indhold

Indledning:
Problemstilling:
Det matematiske register:
Ordforråd:
Kommunikativ undervisning & interkulturel kompetence:
Perspektivering til undervisning:
Konklusion:
Referenceliste:

Uddrag

Indledning:
”Med henblik på at kunne tage ansvar og øve indflydelse i et demokratisk fællesskab skal eleverne kunne forholde sig vurderende til matematikkens anvendelse” Den faglige undervisning i folkeskolen i dag, er som regel baseret på en faglig og didaktisk tilgang for givet eller sagt på en anden måde, en tilgang som ikke tager højde for at den sproglige præsentation, forklaring og bearbejdning af det faglige indeholder mængder ar barrierer for forståelsen, når man ikke har dansk som modersmål men som andetsprog.

Det matematiske register:
Ligesom i alle andre fag, knytter der sig et sprogligt register til faget matematik. Det er et sprog der anvendes for at kommunikere de matematiske begreber. Man kan nærmest udtrykke, at det matematiske register er et nyt sprog der skal læres. Det indeholder mange ord der kan forekomme som synonymer til ord i hverdagssproget, men hvor det i matematikken har en helt anden betydning, f.eks. en cirkel, er ikke det samme som en 'ring'. At matematik besidder et tilnærmelsesvis universelt symbolsprog, ændrer ikke ved det faktum, at faget og dets indhold er... Køb adgang for at læse mere

Matematik og tosprogede elever | Synopsis

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.