Mødet med kursisten

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Voksenpædagogik
  • Ingen givet
  • 7
  • 2826
  • PDF
  • Skårup Statsseminarium
  • 2001
  • 10-04-2001

Eksamensopgave: Mødet med kursisten

Det vi, i denne opgave, vil beskæftige os med er: Hvordan kan man i mødet med kursisterne undgå konflikter? For at svare på dette, vil vi starte med en kort definition af konflikt og dernæst se på forskellige muligheder for at undgå/forebygge disse. Vi vil også komme ind på forskellige kommunikationsmønstre hos lærere, og se på forskellige handlemuligheder ved konfliktløsning.

Indhold

Indledning med problemformulering . side 1
Definition af konflikt side 1
Kommunikation side 1
Transaktionsanalyse side 1
Assertionstræning side 2
Ubevidste kommunikationsmønstre hos underviseren side 3
Hvordan forhindrer vi konflikter i at opstå? side 4
Hvilke handlemuligheder har vi, hvis der alligevel opstår konflikt? . side 4
Konflikter i praksis .side 4
Sammenfatning/ konklusion side 5
Litteraturliste side 6

Uddrag

Indledning
I vores folkeskole praktik har vi alle oplevet, at der bruges meget tid på konfliktløsning, hvilket sjældent er hensigtsmæssigt for hverken læreren eller eleverne. Når man taler om voksenundervisning, ville man måske være tilbøjelig til at tro, at der ikke er nogle konflikter, eller i hvert fald er de så minimale, at der ikke bliver brugt tid på dem. - Eventuelle konflikter kan vel løses af ”dem” selv, så det ikke behøves gå ud over undervisningen, ville en lærer måske sige! Men det mener vi ikke, er rigtigt. Vi mener tværtimod at, det er vigtigt at løse de konflikter, som vil opstå, for derved at kunne få så meget ud af undervisningen som muligt... Køb adgang for at læse mere

Mødet med kursisten

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.