Lærerens opgaver og Lærerrollen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Skolen i samfundet
  • Godkendt
  • 3
  • 1165
  • PDF
  • Københavns Dag- og Aftenseminarium
  • 2002
  • 26-01-2012

Semesteropgave: Lærerens opgaver og Lærerrollen

Studiejournal/logbog i SIS, 1. semester med refleksioner om lærerrollen.

Refleksionsområde: Lærerens opgave og lærerrollen.

Uddrag

I forbindelse med vores første praktikperiode havde praktikgrupperne på min praktikskole, Risbjergskolen, valgt praktikundervisning blandt andet om ny lærer i folkeskolen og lærerrollen. Specielt tankevækkende og givende for mig var det, hvilke forskellige roller der er tilknyttet til de enkelte dele afdelinger af skolen, så lærerens største opgave i indskolingen groft sagt er som opdrager, i mellemskolen som underviser og i udskolingen som vejleder.
Da jeg ikke har arbejdet som lærervikar, som en stor del af de øvrige på holdet, satte denne undervisning nogle overvejelser i gang hos mig gående på, hvor i folkeskolen jeg ville lægge mit fremtidige fokuspunkt. Noget jeg ikke føler, jeg tidligere har kunnet overveje og tage stilling til, da jeg manglede den praktiske og konkrete viden om, hvordan lærerens opgave reelt er, både generelt og opdelt efter indskolingen, mellemskolen og overbygningen.
Selvfølgelig havde jeg nogle forestillinger om, at en lærers opgave er at undervise eleverne, samtidig med at man som lærer også får en menneskelig betydning og et ansvar for sine elever, uden at jeg dog havde skabt mig en størrelse forståelse af det inden uddannelsesstarten... Køb adgang for at læse mere

Lærerens opgaver og Lærerrollen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.