Kristendomskundskab i folkeskolen afløsningsopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Skolen i samfundet
  • Godkendt
  • 12
  • 2978
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2003
  • 26-01-2012

Kristendomskundskab i folkeskolen afløsningsopgave

Afløsningsopgave i skolen i samfundet med en kritisk gennemgang af diskussionen omkring undervisningen i kristendomskundskab kontra den mere neutrale religionskundskab.

Indhold

Indledning…………………………………….………………………………….3
Historik………………………………………….…………………………………3
Kristendomsfagets formål………………………………………………4
Kulturel monogami…………………………………………………………..5
Afsluttende kommentarer………………………………………………10
Bibliografi…………………………………………………………………………...11

Uddrag

1. Indledning
En af vor tids mest anmassende udfordringer kan formuleres på følgende måde:
Hvilke egenartede og kollektive identiteter kan eller skal knytte borgerne sammen i det multikulturelle Danmark?
For mange mennesker i Danmark er en central del af svaret national identitet. Påberåbelse af national identitet, i forskellige afarter, er i 1990'erne blevet en meget synlig del af dansk politisk kultur. Mange kritikere ser på denne inklination med en blanding af overraskelse og aversion. Hvordan kan det gå til, spørger man sig selv, at store dele af befolkningen i det kapitalstærke Danmark finder sammen om en kollektiv identitet, som man troede havde udspillet sin politiske rolle i kølvandet på 1940érne?
Men denne proces er måske ikke så overrumplende endda. Den kan nemlig vurderes som et resultat af den måde, hvorpå den danske nationalstat gennem skolen har fastholdt national dannelse som et centralt element i uddannelsessystemet... Køb adgang for at læse mere

Kristendomskundskab i folkeskolen afløsningsopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.