Kost og sundhed | Undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Natur/teknologi
  • Godkendt
  • 12
  • 2843
  • PDF
  • Haslev Seminarium
  • 2007
  • 20-03-2007

Kost og sundhed | Undervisningsforløb

Opgave i natur/teknologi om kost og sundhed inklusiv forslag til undervisningsforløb.

Forslaget til undervisningsforløbet henvender sig til 4. klasse.

Indhold

Indledning 2
Faghæftet 2
Kostvaner 3
Energi, proteiner, kulhydrater og fedtstoffer. 3
Forbrænding 5
De 8 kostråd 6
Forslag til undervisningsforløb 8
Første fase opstart 8
Madpyramiden 8
Kostvaner i Danmark 9
Kilojoule og kalorier 10
Kulhydrater, fedt og proteiner 11
De 8 kostråd 11
Litteraturliste 12

Uddrag

Indledning
Jeg har valgt at skrive om kost og sundhed, fordi vi er i disse år vidner til en fedmeepidemi som også har ramt Danmark. Børn og unge lever i dag meget usundt og kan ikke skelne mellem hvad deres kroppe har brug for at fungere normalt. Desuden mener jeg, at den større fokus på netop kostvaner, energi, forbrænding og motion vil gøre børn og unge beviste om hvad de selv kan gøre for at leve sundere og evt. undgår fedme. Det er vigtigt at vi gør børn og unge beviste om vigtigheden i, at spise sundt og jeg mener vi har et stort ansvar som lærere i at bevisliggøre vores elever om dette. Dette lægger sig tæt op ad begrebet handlekompetence, forstået på den måde at eleverne skal emaciperes til at kunne tage ansvar for egen krop og velvære.

---

Forslag til undervisningsforløb
I faget Natur/Teknik skal eleverne arbejde med sundhed og kostvaner. De skal blive i stand til, at kunne vurdere problemer knyttet til kost og sundhed. Målet med denne undervisning er, at eleverne skal blive bevidste om vigtigheden i at spise sundt og varieret. Gennem samtale og praktiske aktiviteter skal de blive bedre i stand til at vælge en fornuftig kostsammensætning. De skal få kendskab til madpyramidens opbygning og indhold samt de 8 kostråd. Eleverne skal få en basisviden om energiindhold, fedt, proteiner kulhydrater, vitaminer og mineraler. Mit undervisningsforløb henvender sig til 4.klasse.

Første fase Opstart
Hvis man tager udgangspunkt i undervisningsmaterialet Natek for 4.klasse, står der at det er vigtigt ikke at starte et emne ud med løftede pegefingre. Det har også en stor betydning,... Køb adgang for at læse mere

Kost og sundhed | Undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.