Kost og ernæringsvurdering

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 12
  • 3306
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2005
  • 26-05-2005

Undervisningsforløb: Kost og ernæringsvurdering

En opgave i madkundskab om kost og ernæringsvejledning i dette tilfælde af en ældre mand med sukkersyge. Vurdering af hans kostindtag på en tilfældig dag, og efterfølgende forslag til undervisning omkring kost og ernæring.

Indhold

Kostvurdering 2
Vurdering af dagskosten ud fra ”De 7 kostråd” 3
Kulhydrater og dets opbygning 4
Kulhydratopdeling 4
Beskrivelse af de enkelte kulhydrater 5
Monosaccharider: 5
Disaccharider: 5
Polysaccharider: 5
Kulhydrater og deres omsætning 6
Ernæring - undervisningsforløb i en 6. klasse 7
Mål i forhold til planlægningsmodellen 8
Aktivitetsplan 9
Modul 1 9
Fagdag hjemkundskab i 4 timer 9
Modul 3 10
Modul 4 10
Litteraturliste 12

Uddrag

Det kendetegner generelt Knuds kost, at han indtager for meget fedt og protein og for lidt kulhydrater under alle måltiderne på den pågældende dag. Det har set i forhold til en enkelt dag ikke den store betydning, men hvis det er karakteristisk for hele hans levevis, er det ikke hensigtsmæssigt. Det er det ikke, fordi Knud har diabetes, og han skal derfor spise rigeligt med kulhydrater, særligt dem der giver en langsom stigning i blodsukkeret. Diabetikere skal som alle andre passe på med ikke at få en for fedtholdig kost, idet det øger risikoen for åreforkalkning. Desuden vil en forhøjet koncentration af fedtstoffer i blodet gøre cellerne mindre insulinfølsomme1. Hvis vi kigger nærmere på de enkelte måltider og deres andel af det samlede energiindtag, tegner der sig følgende billede:

---

Ernæring - undervisningsforløb i en 6. klasse
Et emne som ernæring kan med stor fordel anvendes i folkeskolen, da det er vigtigt for eleverne, at blive bevidste omkring det de spiser, og hvilken betydning det har for kroppens funktion. Forløbet ernæring kommer til at strække sig over 3 moduler á 1 ½ time plus en hjemkundskabsdag på 4 timer, hvor undervisningen både vil komme til at indeholde læreroplæg, klassediskussion samt teoretisk- og praktisk gruppearbejde.
Målet med undervisningen er, at eleverne... Køb adgang for at læse mere

Kost og ernæringsvurdering

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.