Undervisningsforløb til kost og ernæring

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Biologi
  • Godkendt
  • 18
  • 4947
  • PDF
  • Københavns Dag- og Aftenseminarium
  • 22-03-2005

7.-10. klasse, Eksamensopgave: Undervisningsforløb til kost og ernæring

Dette er en eksamensopgave i biologi om kost og ernæring. Eksamensopgaven indeholder et undervisningsforløb til kost og ernæring i 8. klasse.

Forløbet forudsætter at eleverne i forvejen har arbejdet med celler og DNA.

Problemformulering
Hvilke konsekvenser har kost og ernæring for vores livsstil?
Hvordan har genteknologien indflydelse på vores sundhed?

Indhold

Problemformulering
Indledning
Fedt
Protein
Kulhydrat
Fordøjelse og optagelse af føde
Hjertet
Kredsløbet
Stofskifte
Hjerte-karsygdomme
Fedme
Type 2 diabetes
Genteknologi
Konklusion
Didaktik
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Der er gennem de seneste 50 år sket store ændringer i, hvordan vi danskere spiser. Udvalget af fødevarer er blevet større og danskerne har fået bedre råd.
I de seneste år er danskerne begyndt at spise mindre fedt, men de spiser dog stadig mere end, det af Sundhedsstyrelsen, anbefalet. Vi ved i dag en masse om sammenhængen mellem kost og sygdomme, men på trods af dette konstaterer vi en stadig stigning i antallet af ernæringsbetingede sygdomme som fx fødevareallergi, fedme, hjerte/karsygdomme, forstoppelse, diabetes og kræft.

Selvfølgelig kan man ikke udelukkende give kosten skylden for alle de ovennævnte sygdomme, men den kan ikke udelukkes sammen med en lang række andre faktorer, der påvirker vores livsstil og dermed vores sundhed.

I denne opgave har vi valgt først at fokusere på kostens sammensætning således, at man kan få et indblik i hvordan en sundhedsmæssig korrekt kost bør sammensættes. Dernæst har vi valgt at se lidt nærmere på de livsstilssygdomme, som dels er forbundet med indtagelse af forkert kost og dels er arveligt betinget. Vi har her valgt at koncentrere os om hjerte/karsygdomme, fedme og diabetes 2. Til sidst vil vi komme ind på genteknologiens betydning i forhold til forebyggelse og behandling af livsstilssygdomme.

---

Placering og opbygning:
Hjertet er, hos mennesket, en hul muskel på størrelse med individets knyttede hånd og vejer
ca. 300g. Hjertet ligger i brystkassen (thorax) i rummet mellem lungerne (pulmones), hvor det hviler på mellemgulvet (diaphragma) med 2/3 til venstre og 1/3 til højre for midterlinien.
Bag hjertet løber de store kar og spiserøret. Fortil er hjertet delvist dækket af lungerne dog med det midterste område udækket bag brystbenet (sternum).
Hjertet er opbygget af tre lag, som nævnt udefra og indefter er: Den ydre hjertehinde (pericardium), hjertemuskulaturen (myocardium) og den indre hjertehinde (endocardium).Hjertet deles i to halvdele af en midtstillet skillevæg af hjertemuskulatur kaldet septum cordis således at der opstår en højre og en venstre halvdel. Den højre halvdel, som er tyndvægget, gennemløbes af det venøse blod, mens den venstre, tykvæggede, halvdel gennemløbes af det arterielle blod. De to hjertehalvdele skilles igen fra hinanden af hjerteklapperne, således at der bliver i alt fire hjerterum: 2 forkamre (atrierne) og 2 hjertekamre (ventriklerne). Hjerteklapperne i højre side er trefligede og kaldes trikuspidalklapperne, mens de i venstre side er tofligede og kaldes mitralklapperne. Hjerteklappernes funktion er at virke som ventiler så blodet kun kan passere dem i en retning: fra forkamre til hjertekamre.
I den højre venøse del af hjertet indmunder i forkammeret de to store hulvener (vena cava superior og vena cava inferior). Fra det højre forkammer går blodet gennem trikuspidalklapperne til højre... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb til kost og ernæring

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.