Forløb om kroppen i natur/teknik

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Natur/teknik
  • Godkendt
  • 16
  • 4373
  • PDF
  • Blaagaard Statsseminarium
  • 2000
  • 22-04-2001

Undervisningsforløb: Forløb om kroppen i natur/teknik

Afløsningsopgave i natur/teknik om stofskifte og ernæring.

Vi vil arbejde med næringsstoffernes betydning for kroppens funktion. Det indebærer at vi undersøger næringsstofferne, og deres vej gennem systemet, optagelsen i cellen og forbrændnigsprocessen ved deres nedbrydning, som frigiver energi.

Derudover vil vi udarbejde et undervisningsforløb der giver eleverne en forståelse for hvordan vores krop er en maskine der skal bruge brændstof for at kunne fungere.

Vi vil i rapporten følge næringsstofferne omhyggeligt, fra de kommer ind i munden via maden, til de nedbrydes i cellerne og frigiver energi til kroppen.

Indhold

Indledning 3
Formål 3
Konstruktevismen 4
Intro til læreren: 5
Teori 6
Fordøjelsen 7
Ud til cellen: 9
Lærervejledning 11
1-2 klasse: Maden i maven 11
Undervsningsforslag: 12
3-4 klasse: Fordøjelsen. 12
Undervisningsforslag: 13
5-6 klasse: Jeg tror der er kemi i maden 13
Undervisningsforløb: 14

Uddrag

Formål

Formålet med dette projekt er at eleverne opnår en forståelse for stofskifte og ernæring og lærer noget om hvad deres mad indeholder og er bygget op af.
Netop forståelsen af mennesket og dets miljø mener vi må være det væsentligste i undervisningen.

De kundskaber eleverne tilegner sig indgår i projekter der har relevans for eleverne i deres umiddelbare nærvær. Det må være eleverne selv der stiller spørgsmål, undersøger og konkluderer, således at de opnår en erkendelse af hvordan mennesket og dets miljø hænger sammen. Vi ser undervisningen som en del af en almen dannelse, hvor eleven kan opsøge og bruge de informationer, der er væsentlige for det problemfelt der skal undersøges.

Når vi planlægger et forløb i Natur & teknik er der dog tre spørgsmål vi ikke må glemme:

• Hvordan kan vi bevare den glæde og spontanitet som eleverne har fra fødslen?

• Hvordan kan vi skabe læringsituationer i natur & teknik som involverer det hele menneske?

• Hvordan får vi pigerne med til den tekniske del af undervisningen uden at kvæle deres interesse og lyst?

Et muligt svar på dette er konstruktevismen... Køb adgang for at læse mere

Forløb om kroppen i natur/teknik

[1]
Bedømmelser
  • 16-06-2015
    Skrevet af Lærerstuderende på 4. år
    fin lidt ældre opgave.