Klar struktureret undervisning | Praktikopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Praktik
  • Godkendt
  • 7
  • 1515
  • PDF
  • Blaagaard Statsseminarium
  • 2011
  • 18-05-2012

Klar struktureret undervisning | Praktikopgave

Handler om hvorvidt klar strukturering og organisering af undervisning, kan give anledning til en vellykket - effektiv klasseledelse .

Indhold

Indledning/problemstilling 2
Episodebeskrivelse 2-3
Begrebsafklaring 3
Analyse af episode 3-5
Konklusion 5-6
Litteraturliste 6

Uddrag

Indledning/problemstilling
Som en gruppe, bestående af 4 personer, har vi været på praktik i fire uger på en skole i Lyngby. Vi havde på forhånd aftalt indbyrdes, at vi ville undervise to og to – dvs. mens de to andre fra gruppen underviste, observerede min partner og jeg deres undervisning. Min partner og jeg havde undervist de første to uger, og de sidste to uger observerede vi. Her bed jeg mærke i noget relevant, en god oplevelse, som gav et imponerende positivt indtryk indenfor, hvorvidt mine medstuderende en af dagene var teknisk set gode til at lede klassen, i forhold til de andre dage.

I en af dagene i den sidste uge, hvor mine medstuderene underviste, var der næsten ingen larm og uro ift. ugen før. Grunden til stilheden var tydeligt pga. den klare strukturering og organisering, som mine medstuderene lagde vægt på den dag.
Denne episode har vakt interesse hos mig til at analysere og vurdere deres ledelse af klassen - hvorvidt klar strukturering og organisering af undervisning, kan give anledning til en vellykket - effektiv klasseledelse.

Episodebeskrivelse: Mine medstuderenes strukturerede ledelse af klassen
Mine medstuderende er kommet 10 minutter før tid, og har gjort klar til timens start. Da klokken ringede, var deres Prezi-program ( et præsentationsprogram) åbnet og alt var klar. De startede undervisningen med at introducere eleverne i ...

---

Analyse af episode
Jeg vil nu analysere og vurdere hvordan det lykkedes mine medstuderende at afslutte dagen med en vellykket klasseledelse - to lektioner med ro, engagement og vellykket læring.

Det at undervise et fællesskab kræver mere end bare faglig dygtighed. At levere undervisning kræver udover faglig indsigt, didaktisk professionalisme og omtanke. Lohmann Gert forbinder en vellykket klasseledelse med det, at strukturere undervisningen på en måde, hvor forstyrrelser kan undgås, og elevernes fokus på det faglige indhold kan styrkes2... Køb adgang for at læse mere

Klar struktureret undervisning | Praktikopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.