Kim Larsen i musikundervisningen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Musik
  • Ingen givet
  • 8
  • 2236
  • PDF
  • Skårup Statsseminarium
  • 2008
  • 20-11-2008

Synopsis: Kim Larsen i musikundervisningen

Synopsis i musik om Kim Larsen.

Problemformulering
- Hvilke kompetencer kan eleverne udvikle, ved at arbejde med Kim Larsens musik?

- Hvad er det der gør Kim Larsens musik velegnet til undervisning i folkeskolen, udfra et fagdidaktisk perspektiv?

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Kim Larsens udvikling og rolle som kunstner 2
Kim Larsen i et dannelsesperspektiv 3
Klafki om materiel dannelse 4
Klafki om formal dannelse 4
Klafki om kategorial dannelse 4
Dewey om erfaring 5
Kim Larsen i et didaktisk perspektiv 5
Eksempler på egnede Kim Larsen sange 5
Orff-metoden 6
Konklusion 6
Litteratur 7

Uddrag

Indledning
Det er som regel nemt ”at sælge en populær kunstner” til eleverne i undervisningssammenhæng. Kim Larsen har beskæftiget sig med så mange forskellige typer musik, hvilket gør ham yderst interessant til undervisning, da der er så stor en palet at tage af.
Kim Larsen, der i øvrigt er folkeskolelæreruddannet, har aldrig selv været noget stort talent på sin guitar, men det er måske netop en af de største grunde til at han har kunne skabe så folkelig musik, som kan bruges af så mange, og til så meget, igennem snart 4 årtier. Hans debutalbum som solist er også optaget i kulturkanonen for populærmusik (og det er livealbummet fra Gasolin, ”Live, Sådan!” i øvrigt også).1 Vi er selv vokset op med Kim Larsen – et bekendtskab der vækker minder fra forskellige perioder i vores liv. En bestemt sang kan vække et bestemt minde eller en stemning fra fortiden, og det er netop sådan vi har det med mange af Kim Larsens sange. Selvom Kim Larsen nu på vej til at blive 63 år, er han til stadighed på banen med nye iørefaldende sange. Hans musik, samt tekster har en form, som synes let at opfange for alle mennesker, og hans sange er af den grund meget brugbare i undervisningssammenhæng. Vi vælger at tage fat i ham og undersøge mulighederne for brug i folkeskolen, da mange af hans sange i dag er en del af den danske sangskat og fylder en stor del i vores kultur.

---

Orff-metoden
Carl Orff skabte i Schulwerk 1-5 (1931-54), en musikpædagogisk metode, der bygger på udvikling af børns rytmesans. I hans pædagogiske system søgtes den traditionelle indlæring af musikalske færdigheder erstattet med udviklingen af de skabende evner. Han medvirkede selv ved opbygningen af et specielt instrumentarium til dette formål; Orff-instrumenterne, som er kendt af ethvert barn i dag. Instrumentariet, siden da brugt -og misbrugt - overalt i verden, består af eksotisk klingende... Køb adgang for at læse mere

Kim Larsen i musikundervisningen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.