Kartofler i hjemkundskabsundervisningen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Hjemkundskab
  • Godkendt
  • 21
  • 6149
  • PDF
  • Ribe Statsseminarium
  • 2009
  • 05-03-2010

Eksamensopgave: Kartofler i hjemkundskabsundervisningen

Eksamensopgave i hjemkundskab om brug af kartoflen i undervisningen. Med dertilhørende undervisningsforløb om kartofler i undervisningen i hjemkundskab.

Denne opgave er skrevet inden kendskab til de nye formål og ckf'er der træder i kraft august 2009.

Problemformulering
• Hvordan er kartoflens sammensætning, og hvilke behov får vi dækket ved at benytte kartoflen i den daglige kost?

• Hvad gør kartoflen til et oplagt emne i faget hjemkundskab og hvordan kan vi inspirere/motiverer elevernes opmærksomhed på emnet?

Indhold

Indledning
Problemformulering 1
Metode 1
Kartoflens opbygning 1
Indhold 2
Kulhydrater 3
Stivelse 4
Kostfibre 5
Andre næringsstoffer 6
Kartoflen som del af danskernes sunde kost 7
Kartoflen som oplagt emne 10
Kostkompasset 10
Didaktiske overvejelser med kartofler 12
Hygiejne 14
Kvalitet og sæson 14
Kartoflen og dens anvendelse 15
Undervisningsplan 16
Konklusion 18
Kriterier 19
Litteraturliste 19
Udgivelser: 20
Artikler 20
Internetadresser 20

Uddrag

Indledning
Vi har valgt at skrive om kartoflen. Kartofler er en sund og alsidig basis produkt, som har inspireret rigtige mange mennesker der i blandt husmødre, børn og ikke mindst kokke. Har man en kartoffel i hjemmet, kan man med ganske få ingredienser tilberede et godt og velsmagende måltid. Det er kun fantasien hos den enkelte, der sætter grænser for, hvad den kan anvendes til.

Der er ingen tvivl om, at danskernes kostvaner har ændret sig meget gennem tiderne, hvor ”fedme” er blevet et samfundsproblem. Et emne som ”Kartoflen” er derfor oplagt at inddrage i folkeskolens hjemkundskabsundervisning i og med, at den har stor betydning for vores kost og sundhed generelt.
Som kommende hjemkundskabslærere, er det derfor oplagt, at vi underviser eleverne i vigtigheden af anvendelsen af kartoflen som basislevnedsmiddel i køkkenet, og gøre dem bevidste om hvilken betydning den har for vores ernæring og bidrager til sund kost.
Kartoflen kan opnå en titel som ”Den alsidige basis produkt”, da der er et utal af anvendelsesmuligheder. Vi skal ud og åbne elevernes forundring og nysgerrighed, ved at de skal tilberede mange forskellige retter, hvor kartoflen indgår. Det vil sikkert overraske mange elever, at kartoflen kan kamufleres i en kage, uden at det kan smages.

Metode
Vi vil starte med den teoretiske del, der bl.a. indeholder kartoflens kemiske sammensætning og næringsindhold, set i forhold til vores daglige kost. Vi vil inddrage forskningsresultater hvor vi ser på danskernes kostvaner i relation til stivelseholdige fødevarer som ris, pasta og kartofler. Til sidst kommer vi omkring emnet ”Kartoflen” i hjemkundskab – herunder de fagdidaktiske overvejelser... Køb adgang for at læse mere

Kartofler i hjemkundskabsundervisningen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.