KLM eksamen om sekulariseret menneskesyn

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab
  • Ingen givet
  • 7
  • 1734
  • PDF
  • Frederiksberg Seminarium
  • 2008
  • 18-05-2012

Eksamensopgave: KLM eksamen om sekulariseret menneskesyn

Emne:
Forskelle og ligheder mellem et religiøst funderet og et sekulariseret/demokratisk menneskesyn.

Problemstilling:
1. På hvilke måde adskiller kristendommen og islams menneskesyn sig fra et sekulariseret?
2. På hvilke måde har kristendommen haft indflydelse på menneskesyn i Danmark i forhold til lighed, ligeværd og respekt?
3. Hvilken betydning har kristendommen for folkeskolen i forhold til lighed, ligeværd og respekt?

Indhold

1. Emne side 2
2. Problemstilling side 2
3. Emnebegrundelse side 2
4. Hvorfor eksisterer der forskellige menneskesyn? side 2
5. Hvilke idealer findes der for det ”gode menneske”? side 3-4
6. Hvordan viser de forskellige menneskesyn sig (i praksis)? side 4
7. Kristendommens bidrag til et sekulariseret menneskesyn? side 4-6
8. Problemstillingens relevans for folkeskolen side 6
9. Konklusion side 6
10. Litteraturliste side 7

Uddrag

Emnebegrundelse:
Jeg synes, at det er vigtig for en kommende lærer at vide, hvordan forholdet til menneskesyn i Danmark er udviklet fordi, at eleverne skal have indblik i Danmarks historiekultur. Danmark er trods alt et kristent land, så derfor vil kristendommen være den eneste religion, som har haft indflydelse i det danske demokrati.
Kristendommen og islam er ikke kun de største religioner i verden men også i Danmark. Derfor er det også vigtig for eleverne at kende forskellen mellem religionernes menneskesyn fordi, at eleverne skal vide, danne holdning og have forståelse overfor andres kultur såvel som deres eget... Køb adgang for at læse mere

KLM eksamen om sekulariseret menneskesyn

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.