Løgstrup og Sokrates | Noter

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Pædagogik, Elevens læring og udvikling (Pædagogik og Lærerfaglighed)
  • Godkendt
  • 13
  • 2985
  • PDF
  • Læreruddannelsen Esbjerg
  • 2001
  • 31-07-2007

Løgstrup og Sokrates | Noter

Noter i pædagogik om Løgstrup og Sokrates.

I denne opgave vil vi indledningsvis komme ind på Løgstrup og Sokrates' etiske udgangspunkt og herefter beskrive de etiske grundfænomener: De suveræne livsytringer og Den etiske fordring. Afslutningsvis vil vi diskutere Sokrates og folkeskolen.

Indhold

Indledning
Løgstrup : De suveræne livsytringer
Menneskesyn
Den etiske fordring
Sokrates og Løgstrups pædagogik og folkeskolen
Litteraturliste.

Uddrag

K. E. Løgstrup, dansk teolog og filosof, blev født i 1905 og døde i 1981 mens Sokrates levede i 469-399 f.Kr. Han er Platon´s lærer. Platon er mest kendte fordi han skrev sine tekster som en dialog mellem Sokrates og hans elever (medborgere). Det kan stilles spørgsmålstegn ved, hvorvidt det er Sokrates' eller
Platons ideer, der kommer til udtryk i skrifterne Frem i årene omkring 1.verdenskrig vandt igen Nietzsches syn på næstekærlighedsbudet som uopfyldeligt for mennesket. Værdisammenbruddet i den vestlige verden udløste et mere individuelt og egoistisk værdisæt. Løgstrup ser mennesket som grundlæggende syndigt, og han er derfor på dette område enig med Nietzsche; men en verden fyldt med egoister ville skabe kaos, så derfor mener Løgstrup, at der er noget godt i mennesket trods alt... Køb adgang for at læse mere

Løgstrup og Sokrates | Noter

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.