Eksamensopgave om jordens og livets opståen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Natur/teknologi
  • Godkendt
  • 25
  • 8161
  • PDF
  • Læreruddannelsen Vordingborg
  • 2003
  • 26-01-2012

Undervisningsforløb: Eksamensopgave om jordens og livets opståen

Eksamensopgave i natur/teknologi om jordens og livets opståen.

Eksamensopgaven indeholder en komplet indholdsplan til undervisning med teori og aktiviteter for alle faser.

Indhold

Sammenhænge
(Kopiark jordens og livets udvikling)
Teori (dybere, til os selv
Solsystemets Dannelse
Jordens Dannelse
Jorden
Pladetektonik
Livets udvikling
TRIN 1
FÆLLES MÅL
DIDAKTISKE OVERVEJELSER FOR FASEN
AKTIVITETER
TRIN 2
DIDAKTISKE OVERVEJELSER FOR FASEN
AKTIVITETER
TRIN 3
FÆLLES MÅL SOM ER DÆKKET I FORLØBET
Tema: Livets udvikling
Aktiviteter
LINKS

Uddrag

Jordens Dannelse
Et glødende kul
Den ny Jord, som havde skabt sig selv stump for stump af stjernens efterladenskaber, befandt sig under en himmel gennemtrukket af *komethaler, der bevægede sig ad alle mulige skæve baner. Mange af disse omstrejfende himmellegemer brasede ind i den unge planets kolde, stenede overflade, som herved blev dækket med kratere og fik tilføjet frisk materiale og varme fra nedslagene. Tidligere havde en tynd og kortlivet brintatmosfære smøget sig om den omsuste klode, men over for den stærke solvind - den strøm af ladede partikler, der hele tiden forlader Solen - kunne Jordens tyngdekraft ikke fastholde den flygtige gas. Det meste af Soltågens oprindelige forråd af brint og helium var for længst blevet slynget ud til de fjerneste dele, dels af centrifugalkraften, dels af solvinden: med tiden skulle denne gas blive omformet til ...

---

DIDAKTISKE OVERVEJELSER FOR FASEN
Da emnet er geologi/astronomi er man som lærer nødt til at tænke sig godt og grundigt om hvis man med tiden skal kunne oplyse eleverne effektivt om sammenhængen mellem disse to videnskaber, da denne symbiose ikke synes umiddelbar. Det er samtidigt en smule "farligt" at begive sig udi astronomien på de små klassetrin, da eleverne her får kendskab til en masse enorme tal og afstande som nok ligger uden for deres (og måske også vor andres?) faktiske begrebsverden. Man er altså nødt til at perspektivere disse begreber ned til noget mere håndgribeligt, og samtidig være klar over at det er fuldstændig umuligt at f.eks lave modeller der både har de rette forhold mellem afstand og størrelse. Samtidig er planeter stjerner og himmelfænomener i sagens natur uden for vor alles rækkevidde, så vi er her nødt til at stole på det... Køb adgang for at læse mere

Eksamensopgave om jordens og livets opståen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.