Jean Piaget | Kognitiv udvikling | Noter

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Psykologi
  • Godkendt
  • 2
  • 983
  • PDF
  • Holbæk Seminarium
  • 2004
  • 20-02-2004

Jean Piaget | Kognitiv udvikling | Noter

Noter om Jean Piagets teori.

Indeholder en gennemgang af Jean Piagets teori om kognitive udvikling.

Indhold

Sensomotorisk periode (Fødsel til 2 år)
Den præoperationelle periode (Fra 2-7 år)
Den konkrete operationers periode (Fra 7-11 år)
Den formelt operationelle periode (Fra 11 år og op)

Uddrag

Sensomotorisk periode (Fødsel til 2 år)
Her oplever barnet verden igennem sine sanser, og bevægelser og på den måde får den nogle erfaringer med hvordan verden ser ud.
Eks.
Der kommer f.eks. en interessant lyd når barnet griber ranglen, og den vil forsøge igen med ranglen og med andre genstande som den kan komme til at gribe om. (Linie 20-22 i psykologi bogen side 134.)
Barnets handlinger bliver mere og mere intentionelle, og den får et bestemt formål med at handle. Barnet får nogle erfaringer om sammenhænge mellem form og funktion, F.eks. kuglen kan trille, men det kan klodsen ikke.
Barnet når i denne periode til den mentale repræsentation med udgangspunkt i at bruge sproget, Piaget nævner et forsøg med sin datter, hvor hun skal tage en klods op af en tændstikæske. Men hun kan ikke få den op fordi den er for smal, hun reagere ved at åbne og lukke munden. Det er kun de ting som barnet kan se og føle er de ting som eksistere, ting udenfor barnets synsvinkel findes ikke... Køb adgang for at læse mere

Jean Piaget | Kognitiv udvikling | Noter

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.