Italiensk mad og kultur

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 11
  • 2906
  • PDF
  • Læreruddannelsen Hjørring
  • 2005
  • 05-04-2006

Undervisningsforløb: Italiensk mad og kultur

Opgave i madkundskab om italiensk mad og kultur.

Problemformulering

Hvordan kan arbejdet med det italienske køkken tænkes ind i ”fælles mål”, for hjemkundskab, som valgfag?

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Metode 3
Det italienske køkken 3
Det italienske måltid 3
Gængse råvarer i det italienske køkken 4
Italiensk kost 6
Didaktiske overvejelser 8
Rammer for undervisningen 9
Undervisningsforløb 10
Konklusion 11
Litteraturliste 11

Uddrag

Indledning
Mange fremmede madkulturer kan efterhånden opleves overalt i Danmark, ikke bare i de store byer, men også ude i provinsen. De madkulturer som bl.a. kan opleves er: Den mexicanske, den asiatiske, den amerikanske, og ikke mindst madkulturen fra middelhavet.
At der er kommet alle disse fremmede madkulturer til Danmark, kan både være en følge af de etniske minoriteter som er kommet til landet, men også pga. danskernes større rejselyst rundt om i hele verdenen. Det har gjort os nysgerrige og været med til at forny vores ”madsmag”.
En af de fremmede madkulturer som virkelig er trangt ind i danskernes ”madsmag” er den italienske.
Mange forbinder mad fra Italien med Pizza og pasta, dette gælder for både børn og voksne, og de fleste har også smagt en pizza fra det lokale pizzeria. De fleste har også lavet en gang Spaghetti bolognese derhjemme, hvor Spaghettien er købt færdiglavet i supermarkedet.
For at lave om på den opfattelse, at mad fra Italien kun er pasta og pizza, kunne emne tages op i Hjemkundskab, og det er det jeg vil beskæftige mig med i denne opgave.

Metode
For at finde svar på denne problemformulering vil jeg starte med en kort gennemgang af det italienske køkken, det italienske måltid og gængse råvare i det italienske køkken. Herefter vil jeg undersøge hvad italiensk kost består af, og til sidst vil jeg komme med didaktiske overvejelser og et undervisningsforløb.

---

Forløbet vil starte med et oplæg om den italienske madkultur, herunder Det italienske køkken, Det italienske måltid, Gængse råvarer i det italienske køkken og Italiensk kost. Dermed bliver nogle af lektionerne lærerstyret, dog med dialog mellem lærer og elever. Eleverne vil få en høj grad af medbestemmelse i forhold til valg af opskrifter, gruppesammensætninger og fremlæggelsesmåder. Der vil dog være tæt samarbejde mellem lærer og elever, da der som lærer skal tages hensyn til budget og samtidig skal der være fokus på de opstillede slutmål. Udover at komme med oplæg, er det som inspirator og vejleder den væsentlige opgave ligger for læreren i hele forløbet... Køb adgang for at læse mere

Italiensk mad og kultur

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.