Semesteropgave om Islam i folkeskolen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Kristendom/Livsoplysning
  • Godkendt
  • 9
  • 2543
  • PDF
  • Læreruddannelsen Silkeborg
  • 2007
  • 07-05-2007

Semesteropgave om Islam i folkeskolen

Semesteropgave i kristendom/livsoplysning om Islam i folkeskolen.

Vores problemformulering lyder som følgende:

Problemformulering:
Hvilke elementer af Islam bør fremhæves, hvis forståelse og tolerance overfor Islam, skal øges gennem kristendomsundervisningen i folkeskolen?

Indhold

Indledning
Problemformulering
Islams oprindelse
Kort om Islam
En komparativ gennemgang af Koranen
Gudssynet i Islam
Menneskesyn:
Didaktik
Litteratur

Uddrag

Indledning
Vi har valgt at beskæftige os med Islam da det er den næststørste religion i Danmark efter folkekirkens lutherske-evangeliske kristendom. Det er en religion, som vi vil komme til at møde, i vores lærergerning de næste mange år og derfor, er det vigtigt, at gøre sig nogle overvejelser over, hvilke elementer en undervisning i ”ikke kristne religioner og livsanskuelser”, skal rumme. Kristne har mange foredomme om Islam. Jødedom, kristendom og i mindre grad islam, har alle udviklet forestillingen om en personlig Gud, der gør os tilbøjelige til at antage, at dette ideal viser religionen, når den er bedst. Den personlige Gud, har hjulpet monoteismen med at værdsætte det enkelte individs rettigheder, og traditionen, har bidraget med den humanisme, som vi idag værdsætter højt. Men vi mener, et personligt Gudssyn, har en tilbøjelighed til at blive ”afgudsdyrkelse” Vi former i vores eget billede af Gud, som en projektion af vores egne begrænsede behov, frygt og begær... Køb adgang for at læse mere

Semesteropgave om Islam i folkeskolen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.