Eksamensopgave om idræt og køn i folkeskolen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Idræt
  • Godkendt
  • 14
  • 4851
  • PDF
  • Læreruddannelsen Frederiksberg
  • 2006
  • 07-11-2007

Eksamensopgave om idræt og køn i folkeskolen

Eksamensopgave i idræt om idræt og køn i folkeskolen.

Problemformulering

Hvilke overvejelser bør vi som idrætslærere gøre os i forbindelse med planlægning af idrætsundervisning, med hensyntagen til elevernes køn?

Indhold

Indledning og problemformulering
Figur 1
Relation til Relation til andre
Lærerrolle
Boldspil
Boldspil og Køn
Spring-/redskabsgymnastik
Spring-/redskabsgymnastik og køn
Figur 2
Fodnoter:

Uddrag

Indledning og problemformulering Kulturen og samfundet har indflydelse på barnets udvikling af normer, holdninger og ideer samtidig med, at det opstiller en række muligheder og begrænsninger for individet. Kontakten og fællesskabet med andre mennesker er med til at skabe personlige ideer, følelser, tænkemåder og ikke mindst bevidstheden om eget køn. Vores biologiske køn er medfødt, men er det den genetiske eller den sociale arv, der bestemmer kønsrollerne? Vi ved, at der på flere områder er genetisk forskel på piger og drenge. Til omkring 10-12-års alderen er piger og drenge generelt fysisk ligeværdige. I den første pubertetsfase (piger ca. 10-15 år, drenge ca. 12-16 år) begynder de fysiske forskelle at manifestere sig. Drengene skyder i vejret, og deres muskelmasse øges kraftigt, pigerne får menstruation og udvikler kvindelige former1. Det biologiske køn bliver hurtigt til et socialt køn. Piger bliver ”pigede” og drenge bliver ”drengede... Køb adgang for at læse mere

Eksamensopgave om idræt og køn i folkeskolen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.