ADHD eksamensopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Psykologi
  • Godkendt
  • 10
  • 4557
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2005
  • 03-10-2005

ADHD eksamensopgave

Eksamensopgave i psykologi om ADHD.

I opgaven sætter jeg den traditionelle neuropsykologiske opfattelse af ADHD op imod en kritisk psykologisk synsvinkel.

Problemformulering: Hvad er ADHD, og hvordan støtter jeg, som lærer bedst dette barn ?

Indhold

Indledning
Hvorfor har de sådan?
Den kritiske side af diagnosticeringen
Man kan ikke skære alle over en kam
Er det bare noget de finder på?
Undervisningskulturen problematiserer ADHD elevens dagligdag
ADHD i skolekonteksten
Hvordan kan jeg forstå barnet ?
Når jeg møder eleven
Hvilken behandling er mest effektiv ?
Litteratur

Uddrag

Indledning
Da jeg utallige gange har hørt flosklen ”skal du ud til de uartige børn”, vakte interessen sig for disse ”uartige børn”. Efter nogen bearbejdelse kom jeg frem til, at ADHD diagnosen vakte min interesse, da disse børn generelt opleves som uartige.
Opgaven er ment som en indre rejse for mig som kommende lærer - jeg vil gerne forstå disse børn, så jeg ikke, som den brede befolkning, dømmer dem som ”uartige” i mit kommende klasserum.
Mine umiddelbare tanker til opgaven var, at elever med denne diagnose, der omfatter rod i de kognitive processer må lide uendeligt under den konstruktivistiske læringsmetode, der ofte benyttes i tidens skole. Mine tanker er selvsagt gået i retning af, hvordan jeg som lærer kan hjælpe disse børn... Køb adgang for at læse mere

ADHD eksamensopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.