Historiske personligheder | Synopsis

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Historie
  • Godkendt
  • 7
  • 2040
  • PDF
  • Læreruddannelsen Odense
  • 2005
  • 14-02-2006

Historiske personligheder | Synopsis

Synopsis i historie om historiske personligheder i undervisningen.

Problemformulering
Med Christian IV som baggrundsemne, vil jeg i denne opgave forsøge at afklare hvorfor og hvordan man bør implementere historiske personligheder i historieundervisningen i folkeskolen. Herunder vil der blive argumenteret for og diskuteret om hvorvidt Christian IV kan kategoriseres som en historisk personlighed.

Indhold

Problemformulering: 1
Kalmarkrigen (1611-1613) 1
Økonomisk 2
Historiske personligheder i Historieundervisningen 3
Problemer 4
Hvordan og med hvad 5
Litteraturliste:

Uddrag

Christian IV:

Kalmarkrigen (1611-1613)
Problemstilling: Hvad gjorde Christian IV for at bevare Danmarks status som førende magt i norden?

Christian IV kæmpede under hele sin regeringstid for at bevare Danmarks status som førende magt i Norden. Overfor ham stod en voksende Svensk magt. Højdepunktet for Christian IV kom med Kalmarkrigen som endte med en dansk sejr og svenske tilståelser. Bunden nåedes med det sviende danske nederlag i 30-årskrigen, som reelt førte til den tyske, i to omgange, besættelse af Jylland og dansk økonomisk ruin.

Økonomisk

Problemstilling: Hvordan styrede Christian IV Danmark rent økonomisk, og hvilke metoder tog han i anvendelse for at styrke Danmarks (og sin egen) position økonomisk?

Christian IV fik med opførelsen af Kronborg den endegyldige magt over Øresund og dermed med den lukrative told på handelsskibe som ønskede at sejle igennem her. Denne magt varede ved næsten helt til hans død. Hans mange krige og adskillige fejlslagne projekter førte imidlertid til hans egen og derved rigets forværrede situation... Køb adgang for at læse mere

Historiske personligheder | Synopsis

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.