Grundtvig og Kold | Eksamensopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Pædagogik
  • Godkendt
  • 8
  • 2150
  • PDF
  • Læreruddannelsen Skive
  • 2004
  • 09-04-2005

Grundtvig og Kold | Eksamensopgave

Pædagogik eksamensopgave om Grundtvig og Kold.

Problemformulering

Hvad var det Grundtvig-Koldske skolesyn, og hvad kan det bidrage med i nutidens skoler?

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
N.F.S. Grundtvigs skolesyn 2
Christen Kolds skolesyn 4
Grundtvig og Kolds indflydelse på hinanden 5
Grundtvig og folkeskolen 6
Grundtvig og de frie skoler 6
Grundtvig – Kold og skolerne i dag 6
Sammenfatning 7
Litteraturliste 8

Uddrag

Indledning
Da jeg var en seks-syv år gammel, startede jeg i børnehaveklasse på X Friskole. Der var på det tidspunkt kun 17 elever, men over de næste år kom der flere og flere elever på skolen, som også skiftede navn til X Friskole. Jeg gik på friskolen i 9 år, og da jeg gik ud af 8. klasse var der over 90 elever på skolen. I 9. og 10. klasse skulle jeg selvfølgelig på ungdomsskole, ligesom mange af de andre friskoleelever skulle før mig. Jeg gik på X ungdomsskole i både 9. og 10. klasse, og det betyder, at jeg alt i alt har haft elleve gode år som elev på grundtvig-koldske skoler. Oven i det har jeg også fra tid til anden arbejdet som vikar på X ungdomsskole.

Nu er jeg så i gang med mit tredje år på seminariet og skal til eksamen i pædagogik, og da jeg skulle vælge hvilket emne, jeg ville skrive opgave om, var jeg ikke i tvivl. Jeg har tilbragt hele min skolegang under indflydelse af disse to ”gamle” mænd og deres skolesyn, så hvad var mere nærliggende end at finde ud af, hvad deres skolesyn egentlig gik ud på, og om det stadigvæk bidrager med noget i nutidens skoler... Køb adgang for at læse mere

Grundtvig og Kold | Eksamensopgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.