Undervisningsforløb om Kim Larsen og Gasolin'

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Musik
  • Ingen givet
  • 10
  • 2252
  • PDF
  • Læreruddannelsen Esbjerg
  • 2007
  • 17-04-2008

Undervisningsforløb om Kim Larsen og Gasolin'

Indledning
I april 2005 nedsatte kulturminister Brian Mikkelsen syv udvalg, der skulle bidrage til at lave en samlet kulturkanon. Kanonudvalgene fik til opgave at vælge de mest uomgængelige danske kunstværker inden for kunstarterne arkitektur, billedkunst, design og kunsthåndværk, film, litteratur, musik og scenekunst. De syv udvalg skal hver pege på 12 danske værker, der efter deres mening i særlig høj grad har kunnet give kunstneriske oplevelser til stadig nye generationer, og denne blev præsenteret for offentligheden i januar 2006. I kategorien musik, forgrener kanonen sig i 2 dele, partiturmusik og populær musik, og det er netop den sidste kategori jeg vil kigge lidt nærmere på. Den danske gruppe Gasolin er kommet med i kulturkanonen med deres album ”Live Sådan” fra 1976, et rigtigt godt album, med masser af gode numre som er indspillet live, for at få hele dybden med i deres musikalske udtryk.
Jeg er selv blevet opvokset med musikken fra den gang i 70'erne, og især Gasolin har kørt meget på min fars grammofon. Det har sat sit præg på mig, og sikkert også mange i min generation, som den dag i dag lytter meget genkendende til musikken fra den gang. Men hvis jeg som folkeskolelærer skal formidle det videre til eleverne står jeg overfor en stor opgave, for ikke nok med at jeg er underlagt ”Fælles mål”, nu får jeg også præcis at vide hvilke kulturarvestykker jeg skal danne eleverne med.
Hvordan gør jeg denne ”kanon” levende for eleverne, og ikke bare løber let henover denne, men at de skaber en ny bevidsthed om kulturen i musikken. Hvad er det ved Gasolin' som er vigtigt at lære eleverne?

Indhold

Indledning
Kulturkanon
Kort om Gasolin'
Arrangement – Masser af succes
Tekst
Form
Funktionsanalyse
Musikanalyse
Undervisningsforløb
Litteraturliste

Uddrag

Undervisningsforløb
For at få det fulde udbytte ud af tolkningen af dette værk, ville det være egnet at lave et undervisningsforløb i 5. eller 6. klasse. Det er mange ting som spiller ind i netop dette valg, og jeg vil prøve at skitsere hvilke elementer jeg synes er vigtige i netop dette forløb.

Lytte til melodierne (både studie og live nummer), og derved skabe et billede af den stemning som udvises i nummeret, og hvilke forskelle som der gør sig gældende fra studieoptagelsen til live nummeret.

• Lave en analyse af nummeret. (Instrumentering, tekst, opbygning, stemning, mm)
• Lave et musikhistorisk perspektiv. (70'erne, Gasolin', kanonlisten)

Undervisningens primære funktion er musikhistorien, hvor der både arbejdes med kanonlisten og det at være musiker i 70'erne, det skulle gerne perspektiveres til i dag. Her kunne det være nærliggende at se filmen Gasolin', da den har et meget beskrivende indhold omkring dette emne, og også inddrage materiale fra biblioteket og internettet. Ifølge kanonudvalget er netop... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om Kim Larsen og Gasolin'

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.

Materialer relateret til Undervisningsforløb om Kim Larsen og Gasolin'.