Frihed og ansvar | Eksamensopgave

- Lærerstuderende 1. år
- Kristendomskundskab/livsoplysning/medborgerskab (KLM)
- Godkendt
- 8
- 2183
- Læreruddannelsen Odense
- 2008
- 17-04-2010
Frihed og ansvar | Eksamensopgave
KLM eksamensopgave om frihed og ansvar - et pædagogisk paradoks.
Problemformulering
Hvorfor er det vigtigt at mennesker bliver opdraget/dannet til selvstændighed, så de kan agere ansvarligt i et samfund, der giver den enkelte frihed og rettigheder?
Indhold
Problemformulering 1
Indledning 1
Frihed & ansvar 2
Mennesket i centrum 3
Det frie menneske 5
Dagens Danmark 6
Konklusion 6
Litteraturliste
Uddrag
Hvordan lærer eleven om sin frihed og det ansvar, den enkelte har overfor sig selv og fællesskabet? Hvordan kan man opdrage til både frihed og underkastelse til almenviljen, når det er to modsatrettede mål? Dette kaldes ifølge Kant det pædagogiske paradoks, hvilket vil sige at barnet skal opdrages til selvstændighed gennem tvang2. Desuden står opdrageren med et spørgsmål om, hvilken etik, lov, moral eller religion man skal handle ud fra. Men hvorfor er det i det hele taget vigtigt at opdrage til selvstændighed? I denne opgave vil jeg komme ind på, hvordan begreberne frihed og ansvar har ændret sig fra Paulus over Rousseau til Nietzsche med inddragelse af andre store tænkeres syn på frihed og ansvar. Jeg vil slutte af med at sætte fokus på, hvordan der bliver set på frihed og ansvar i dag, og hvordan man forholder sig til det i samfundet... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind