Chokolade som levnedsmiddel | Undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 13
  • 3550
  • PDF
  • Læreruddannelsen Jelling
  • 2002
  • 26-01-2012

Chokolade som levnedsmiddel | Undervisningsforløb

Opgave i madkundskab om chokolade med tilhørende undervisningsforløb.

Jeg har i denne opgave valgt at gå i dybden med levnedsmidlet choklade.
Chokolade er kendt og elsket af mange og derfor kunne det være spændende at få et bedre kendskab til chokoladens livscyklus og jeg vil desuden komme ind på kerneområder, perspektiver og anvendelsesmuligheder i hjemkundskabsundervisningen.

Indhold

Emnebegrundelse
Fra jord til bord
Kakaotræet
Kakaotyper
Kakaoproduktion
Fra kakaobønne til chokolade
Chokoladetyper
Chokoladens anvendelsesmuligheder
Fra bord til jord
Undervisningsforløb
1.modul
2. modul
3. modul
4.modul
Kerneområder og perspektiver
Faglige metoder og arbejdsformer
Tværfaglige og didaktiske overvejelser
Konklusion

Uddrag

Kakaoproduktion
Høst: Når kakaofrugten er moden, skæres den forsigtigt ned af grenene. Maskinhøstning er ikke mulig, da frugterne modnes hele året rundt, dog med højsæson i november – januar og maj – juni. Desuden vil høstning ved hjælp af maskiner beskadige grenene på kakaotræet. Al høstning forgår derfor ved håndkraft, hvilket er en meget tidskrævende proces.

Efter høsten skrabes de modne bønner ud af frugten og renses derefter for urenheder.
Gæring/fermentering: Efter høsten lægges bønnerne til gæring store kasser eller tildækkes af bananblade. Gæringen varer flere dage og giver samtidig sker der en biokemisk proces som giver ...

---

2. modul
Vi snakker om besøget fra foregående modul. Derefter skal eleverne i gang med at lave fyldte chokolader og hjemmelavet konfekt. Det er tænkt, at eleverne arbejder parvis i 4 mandsgrupper. Det ene par laver chokolade, det andet par laver konfekt. Konfekt-gruppen finder selv forskellige varianter af fyld til konfekten i diverse kogebøger og opskrifter medbragt af læreren. Chokolade-gruppen kan vælge mellem tre forskellige varianter udvalgt af læreren. Konfekten og chokoladerne kan overtrækkes med mørk, mælke- eller hvid chokolade. Det er et krav at produkterne er anrettet så de ser lækre og indbydende ud. Til sidst vil vi diskutere det æstetiske ved de hjemmelavede chokoladeprodukter sammenlignet med de købte. Vi vil også sammenligne priser... Køb adgang for at læse mere

Chokolade som levnedsmiddel | Undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.