Fra jord til bord | Undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 14
  • 2511
  • PDF
  • Læreruddannelsen Jelling
  • 2003
  • 25-04-2003

Fra jord til bord | Undervisningsforløb

Opgaven indeholder et undervisningsforløb til 4. klasse med fagets kerneområder og perspektiver i centrum.

En vigtig del af hjemkundskabsundervisningen er levnedsmiddellære. Levnedsmiddellæren er et af undervisningens kærneområder, og har bl.a. til formål at give eleverne kendskab til råvarernes oprindelse, sæson, produktion, forarbejdning, distribution og kvalitet.

En levnedsmiddelkæde har flere led:

Råvareproduktion, distribution, forhandling og anvendelse. De fødevarer vi køber kan have været igennem flere led. Det er en vigtig at have kendskab til disse led, og herunder få oparbejdet kompetence til, ud fra dette, at kunne vurdere et levnedsmiddel.

Emnebegrundelse:
Levnedsmiddel: Et løg
I planlægningen af dette tema, ”Fra jord / vand til bord”, med udgangspunkt i et levnedsmiddel, har jeg valgt at sætte sundhed og anvendelsesmuligheder i højsædet.
Grøntsager er rige på vitaminer, og derfor en livsnødvendig næringskilde.
Løget er et let anskaffelig, forholdsvist billigt og en meget alsidig grøntsag, der har utallige anvendelsesmuligheder.
Det kan bruges i varme middagsretter som bl.a. Gryderetter, frikadeller o.s.v. Samtidig kan det også med fordel anvendes i f.eks. bagværk og som tilbehør til smørrebrød.

Indhold

1. Emnebegrundelse: 2
2. Fra jord / vand til bord analyse: 2
2.1 Produktion 2
2.2 Distribution 3
2.3 Forhandling 4
2.4 Anvendelse 5
3. Livscyklusanalyse: 7
4. Undervisningsforløb: 8
Uge 1: 8
Uge 2: 8
Uge 3: 9
Uge 4: 10
Uge 5: 10
5. Inddragede kerneområder: 11
5.1 Madlavning 11
5.2 Levnedsmiddellære: 11
5.3 Hygiejne 11
5.4 Forbrug 12
5.5 Måltider 12
5.6 Kost 12
6. Virksomhedsformer: 12
7. Opfyldelse af ”Klare mål”: 13
8. Det tværfaglige aspekt: 14

Uddrag

2. Fra jord / vand til bord analyse:
En vigtig del af hjemkundskabsundervisningen er levnedsmiddellære.
Levnedsmiddellæren er et af undervisningens kærneområder, og har bl.a. til formål at give eleverne kendskab til råvarernes oprindelse, sæson, produktion, forarbejdning, distribution og kvalitet.

En levnedsmiddelkæde har flere led: Råvareproduktion, distribution, forhandling og anvendelse. De fødevarer vi køber kan have været igennem flere led. Det er en vigtig at have kendskab til disse led, og herunder få oparbejdet kompetence til, ud fra dette, at kunne vurdere et levnedsmiddel.

2.1 Produktion
Løg er en meget almindeligt og anvendt grøntsag. Den har været kendt og brugt i Danmark i mindst 1.000 år.
Løg er en underjordisk plante og køkkenurt, som består af løgskæl som sidder tæt omkring hinanden på en kort stængel.
Der findes flere forskellige løgtyper, herunder bl.a. alm. løg, rødløg, hvidløg, perleløg, porer m.fl.
Alle arterne indeholder flygtige, skarpe olier, som giver en karakteristisk lugt og smag.

Spiseløg kommer sandsynligvis fra Asien.
I Kina dyrkede man for 3000 år siden løg og i Ægypten findes afbildninger af løg i pyramiderne.
Romerne bragte løgene til Nordeuropa og Columbus bragte løgene til Amerika.
Hvidløg findes ikke i vild tilstand i naturen, men det menes, at det har sin oprindelse i det centrale Asien, men er meget tidligt udbredt til Middelhavsområdet. Hvidløg har været kendt i mindst 5000 år.
Salatløg kommer fra Mexico, Italien, Spanien og Australien. Salatløg har en skarpere smag end almindelig løg... Køb adgang for at læse mere

Fra jord til bord | Undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.