Guleroden | Undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 14
  • 3764
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2009
  • 17-03-2010

Semesteropgave: Guleroden | Undervisningsforløb

Semesteropgaven i madkundskab omhandler fra jord til bord, hvor der er valgt at arbejde med guleroden. Opgaven er inkl. et undervisningsforløb til en 6. klasse over 4 uger.

Problemformulering
Hvor kommer guleroden fra? Guleroden er en stor del af danskernes daglige kost, men hvor mange gulerødder spiser vi egentlig, hvad betyder guleroden for vores kost og hvad kan man bruge guleroden til i hjemkundskabsfaget?

Forfatterens kommentar

Opgaven blev godkendt uden rettelser.

Indhold

Problemformulering 2
Gulerodens historie 2
Fra jord til bord 2
Ernæring, danskernes gulerodsforbrug og kostråd. 3
Gulerodens anvendelse 7
Undervisningsforløb 8
Konklusion 12
Litteraturliste 13

Uddrag

Gulerodens historie
Guleroden stammer fra Afghanistan, hvor dem blev fundet for 5.000 år siden. I begyndelsen var guleroden enten hvid eller purpur farvet, men i løbet af 1600-tallet ændrede den farve, da hollænderne fremavlede den orangefarvede gulerod, som vi kender i dag, dog blev den først godkendt som den eneste rigtige gulerodsfarve i løbet af 1900-tallet.
Guleroden kom til Danmark i 1520-1521, da hollandske bønder bosatte sig på Amager. Guleroden var dengang stadig violet og blev dengang brugt til dyrefoder. Omkring 1800-tallet forandrer den amagerske gulerod farve til orange.

Guleroden har haft mange anvendelsesmuligheder. I middelalderen brugte man gulerodsjuicen til at give smør en mere appetitlig farve, i det 19. århundrede blev det brugt til udsmykning af hatte, religiøse henseender fx som symbol for velstand, i Tyskland brugte man den til varme drikke. Første gang guleroden blev brugt som fødevare var i det 12. Århundrede, hvor spaniolerne spiste den med olie, eddike og salt. Efter1800-tallet ...

---

Undervisningsforløb
Formål:
Formålet med elevernes arbejde med guleroden er, at de skal stifte bekendtskab med en grøntsags oprindelse, tilblivelse og vejen fra jorden og ind i vores køkkener. De skal arbejde med guleroden på forskellige måder og i forskellige retter. De skal have muligheden for at udvide deres horisont omkring det som kan være en af de kedeligste men ofte anvendte grøntsager.
Opgaven er udarbejdet til en 6. Klasse over 4 uger.

Målsætning:
Det overordnede mål med forløbet er, at eleverne får et kendskab til en grøntsags vej fra jord til bord. Guleroden er en grøntsag som ofte er anvendt i Danmark, den er lettilgængelig og prisniveauet er lavt. De skal lære at arbejde med guleroden ud fra forskellige måltider og... Køb adgang for at læse mere

Guleroden | Undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.