Fisk og skaldyr i madkundskab

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 14
  • 5273
  • PDF
  • Læreruddannelsen Esbjerg
  • 2002
  • 26-01-2012

Undervisningsforløb: Fisk og skaldyr i madkundskab

Opgave i madkundskab om fisk og skaldyr. Den teoretiske del af opgaven omfatter delemner som forurening, kvalitet, holdbarhed, fangst/ fangstmetoder, religion m.m. Desuden er der lavet et undervisningsforløb til en 6. klasse.

Problemformulering
Hvad har vi så lært om emnet, og hvilke spørgsmål har vi stillet undervejs i forløbet ?
Hvad med fisk og hygiejne ?
Hvordan kan man kvalitetsvurdere fisk og skaldyr/bløddyr ?
Hvordan kan vi inddrage emnet fisk og skaldyr i et undervisningsforløb ?
Hvordan kan man forbedre det ernæringsmæssige i en ret med fisk ?
Hvordan var arbejdet med fisk og bløddyr – lykkedes det praktiske arbejde ?

Indhold

Formål 3
Problemformulering 3
Oversigt over kerneområde og synsvinkler 3
Praktisk og teoretisk arbejde 4
Kvalitetsvurdering 5
Hygiejne 6
Den 1 + 2 + 3 praktiske opgave 6
Opskrifter 7
Arbejdsplan og fremgangsmåde 8
Særlige iagttagelser 9
Oversigt over fagets virksomhedsformer 9
IKT og kostberegning 10
Samlet vurdering 11
Fagdidaktisk opgave 12
Pædagogiske og didaktiske overvejelser 14
Konklusion 15
Litteraturliste 15

Uddrag

Formålet med vores arbejde med fisk og skaldyr/bløddyr.
Vi har nu arbejdet med emnet fisk og skaldyr i ca. 3 ½ uge, og formålet med arbejdet har været at lære så meget om emnet som muligt. Vi har arbejdet med både den teoretiske del af emnet fisk, så som forurening, kvalitet, holdbarhed, fangst/fangstmetoder, religion og fisk m.m. Ud over den teoretiske del har vi også haft praktisk arbejde med fisk og bløddyr, hvor vi har anvendt vores teoretiske viden rent praktisk i køkkenet. Vi har set på kvaliteten af torsk, ørred og blæksprutter, og i selve tilberedelses processen har vi kunne inddrage hygiejne, kostsammensætning, æstetik m.m.

---

Vi er i en 6. klasse. Undervisningsforløbet er på 4 uger af 2 timer hver uge. I klassen er der 20 elever fordelt i 4 grupper med 5 i hver. I alt er der så 8 lektioner. Vort mål og fokus er på, at fisk kan smage godt. Vi vil fremhæve den æstetiske side af fisk. Mange børn bryder sig ikke om anden fisk end fiskefileter, fiskefrikadeller og fiskepålæg. Vi vil tage udgangspunkt i det kendte for derefter at bevæge os lidt længere ud i, hvordan fisk ellers kan tilberedes og bruges: bl.a. fiskesuppe, fiskepizza, fisketoast..

Først laves der en brainstorm: hvad ved eleverne om fisk, og hvad synes de om fisk? Hvad er en god fisk? Derefter snakkes der hygiejne, og grupperne går i gang med det praktiske arbejde. Hver gruppe laver første gang de samme retter: Fiskefilet og fiskefrikadeller. Hver gruppe varierer dog retten en smule (med krydderier, tilberedningsmetode etc.), det udarbejdes gangen før i samarbejde med læreren.

Anden gang arbejdes der med forskellige retter (pizza, burger, toast og suppe) fra gruppe til gruppe. Der laves en kostberegning af retten (hvad kan der gøres for at sammensætningen bliver bedre? Lidt grøn salat, brød, variation af dejen?). Ved lektionens slutning er der smagsprøver for alle... Køb adgang for at læse mere

Fisk og skaldyr i madkundskab

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.