Fisk i hjemkundskab eksamensopgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Hjemkundskab
  • Ingen givet
  • 18
  • 5832
  • PDF
  • 31-07-2003

Fisk i hjemkundskab eksamensopgave

Hjemkundskab på dybt vand – Eksamensopgave i hjemkundskab.

Problemformulering
På den baggrund har vi fundet det særdeles interessant i relation til vores kommende lærergerning at belyse emnet fisk udfra følgende problemformulering:
Hvordan kan man arbejde med emnet fisk i folkeskolen og gøre undervisningen relevant og vedkommende for eleverne?

Indhold

Indledning 2
Problemformulering 2
Emnebegrundelse 2
Danskernes fiskevaner – ”Vi følger med strømmen” 3
Bølgernes hemmeligheder – ”Populære fiskearter i Danmark” 4
Fiskens verden – ”Så holder vi vejret” 5
Forbruger for fuld sejl 7
Ernæring - ”Fisk helt ind til benet” 8
Fisk i køkkenet – ”Et hav af muligheder” 10
Didaktisk overvejelser 12
Fisk og sundhed – spis fisk og bliv glad både ved rund og flad 13
Konklusion 16
Perspektivering 17
Litteraturliste 17

Uddrag

Emnebegrundelse
Emnet fisk er særdeles væsentligt i forhold til faget hjemkundskab, da man herigennem kan belyse flere aspekter fra faghæftet. Både med afsæt i fagets formål hvor begreber som ”samspil med natur, kultur og samfund”, ”sansemæssige og æstetiske oplevelser”, ”tage kritisk stilling” og opleve værdien af et fællesskab og samarbejde” er meget centrale med undervisningen i hjemkundskab.
Desuden er vi begge frederikshavnere, der i fremtiden skal undervise i byen, og derfor vil det geografisk, historisk og kulturelt nærliggende at belyse emnet fisk. Vores lokalkultur har altid drejet sig om fisken, dels med status som forhenværende fiskerby, vores kælenavn som rødspætter samt den store aktivitet og bebyggelse af havnemiljøet. Der er mange værdier og aspekter forbundet med fisken, som vi gerne vil være med til at bevare og føre videre til byens ungdom.
En anden grund til at vælge fisken er med udgangspunkt i de 7 kostråd, hvor ét af dem hedder ”fisk én gang om ugen”. Skal man have fisk hver 7 dag, bør undervisningen i hjemkundskab i gennemsnit hver syvende gang arbejde ud fra emnet. En vægtning som vi ikke har mødt i skolen endnu, men som burde være praksis eller?
... Køb adgang for at læse mere

Fisk i hjemkundskab eksamensopgave

[5]
Bedømmelser
  • 29-09-2004
    en meget god opgave, der specielt er til gavn for lærerstuderende med hjemkundskab som liniefag
  • 09-05-2011
    .-....................................................................................................................................................................................
  • 11-10-2006
  • 23-02-2009
    en god opgave med mange gode oplysninger.