Undervisningsforløb til fisk

- Lærerstuderende 3. år
- Madkundskab
- Godkendt
- 12
- 2279
- Læreruddannelsen Nørre Nissum
- 2002
- 15-02-2003
Undervisningsforløb til fisk
Undervisningsforløb i madkundskab om fisk.
Vi har prøvet at gøre fisk til noget spændende i forhold til 6 klasse. Vi har lavet et realistisk undervisningsforløb, hvor man kan vælge at bruge hele forløbet, eller man kan bruge enkelte dele derfra.
Indhold
Fisk i folkeskolen 1
Fra hel rå fisk til madpakken. Undervisningsforløb i 6. klasse 2
Mål for forløbet: 2
Dag 3
Aktivitet 3
Arbejdsform 3
Mål 3
Danskere og fisk 7
Uvidenhed 7
Børns kendskab 7
Indkøb 7
Økonomi 7
Sundhed 7
Fiskeben 8
En 6 klasse er vores prøveklud 8
Konklusion 8
Bilag 1 9
Fisk fra havn til forbruger 9
Den vigtige køkkenhygiejne 10
Sundhed 10
Bilag 2 11
Opskrifter 11
Hulebuler med kogt lyssej 5 stk 11
Makrelsalat 12
Fiskefrikadeller 12
Fiskesalat med karry 12
Dressing til fiskesalat 12
Stegt fisk 12
Uddrag
Fra hel rå fisk til madpakken. Undervisningsforløb i 6. klasse.
Vi kommer til at opleve ude på skolerne, at kun ganske få elever spiser fisk derhjemme
eller på madpakken. Derfor skal vi som hjemkundskabslærere indvie dem i fiskens
sundhed. Vi har planlagt et tre dages forløb i forbindelse med en lejrskole i Hirtshals.
Forløbet afsluttes dog på skolen med fælles spisning, oplæg og evaluering.
o Mål for forløbet:
At eleverne får kendskab til:
· Fisk og hygiejne give eleverne kendskab til vigtigheden af rigtig opbevaring og
rensning af fisken, så mikroorganismer og parasitter ikke får gode overlevelses- og
vækstbetingelser... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind