Natursyn i Natur/teknik | Studieprodukt

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Natur/teknik
  • Godkendt
  • 15
  • 3250
  • PDF
  • 23-05-2011

Natursyn i Natur/teknik | Studieprodukt

Vi har i vores 4. studieprodukt valgt at arbejde med emnet ”Natursyn” i 6. klasse - Fiilsø med fokus på natursyn.

Det har derfor været vigtigt for os, som kommende folkeskolelærer at tilegne os indsigt i undervisningsmetoder, der understøtter eleverne i beskæftigelse med emnet, samt at gøre natursyn til noget mere håndgribeligt.

Opgaven vil derfor behandle de didaktiske, pædagogiske og faglige overvejelser, som vi har gjort os for at tilrettelægge et spændende undervisningsforløb.

Vi har valgt, at udarbejde et undervisningsforløb om natursyn målrettet til en 6. klasse, hvor vi vil tage udgangspunkt i den afvandede Fiilsø i Varde kommune, der for 150 år siden var en at Danmarks næststørste sø.

Vi mener, at Fiilsø er et oplagt sted at tage på eskursion til, for at få udviklet sit natursyn, da Fiilsø har interesse for både jagt-, ornitolog- og naturfredningsforeninger.

Indhold

1. Indledning 2
2. Læringssyn 3
3. Didaktiske overvejelser 4
4. Fælles mål 7
5. Undervisningsforløb 7
5.1 Fiilsø med fokus på natursyn 8
5.2 Plan over undervisningsforløb 8
5.3 Risikovurdering og dokumentation 9
5.4 Progression i undervisningen 9
6. Evaluering 10
7. Lærerviden 11
7.1 Fiilsøs historie 11
7.2 Jordbunds geografi 15
7.3 Natursyn 17
9. Litteraturliste 20

Uddrag

5. Undervisningsforløb
I undervisningsforløbet om natursyn i 6. klasse, har vi valgt at fokusere på Fiilsø og det geografiske omkring søen. For at gøre forløbet mere håndgribeliget skal eleverne tage udgangspunkt i tre forskellige natursyn: jagt, ornitolog og landbrug.

5.1 Fiilsø med fokus på natursyn
Et emne omkring natursyn er velegnet som et tværfagligt forløb, da det ud fra en biologisk viden kan skabe grundlag for deltagelse i demokratiske processer, netop fordi det ligger op til diskussioner og stillingtagen (Svendsen 2006:27). Hermed har vi valgt at lave et tværfagligt forløb på en uge i en 6. klasse med fagene: dansk, historie og natur/teknik. Dog har vi i denne opgave kun tage udgangspunkt i natur/teknik delen af forløbet.

Den første dag bliver eleverne præsenteret for emnet og Fiilsøs historie og udvikling. Denne dag skal de plante... Køb adgang for at læse mere

Natursyn i Natur/teknik | Studieprodukt

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.