Smør og rapsolie | Undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 22
  • 4850
  • PDF
  • Læreruddannelsen Jelling
  • 2002
  • 27-02-2002

Smør og rapsolie | Undervisningsforløb

Levnedesmiddelrapport i madkundskab om emnet fra "jord til bord" om smør og rapsolie.

Indeholder også et undervisningsforløb til en 7. klasse om animalske og vegetabilske fedtstoffer, herunder naturligvis smør og rapsolie.

Indhold

Indledning
De gode fedtstoffer
Smør
Opbevaring og holdbarhed
Næringsstoffer i smør (Lurpak) (pr. 100 g):
Fedtsyrefordelingen i smør (Lurpak):
Rapsolien
Næringsindhold i rapsolie (pr. 100 g.):
Fedtsyrefordeling i rapsolie (pr. 100 g.):
Fremstilling af planteolier
Olie i madlavningen
Opbevaring og holdbarhed af olie
Oliernes placering i kosten til hverdag og fest
Undervisningsforløb
Målsætning
Handleplan
1. modul:
Modul 2:
Didaktiske overvejelser
Tværfaglighed
Virksomhedsformerne i forløbet:
Kerneområder og perspektiver der arbejdes med i forbindelse med smør og rapsolie
Opskrifter til undervisningsforløbet
Chilitærte bagt med smør fra: Karolines Køkken nr.5
Gulerodsbrød fra: Karolines Køkken nr.3
Chilitærte bagt med olie fra: Hjemkundskab bid for bid
Gulerodsboller fra bogen: Hjemmekundskab bid for bid
Smørstegte kyllingelår med tomatris fra: Karolines Køkken nr.6
Banankage fra: Karolines kogebog nr.3
Oliestegte kyllingelår med tomatris fra: Karolines Køkken nr.6
Banankage bagt med rapsolie fra: Karolines kogebog nr.3
Bilag 1 (udleveres til eleverne)

Uddrag

Indledning
Dansk mad er fedtrig. Vi indtager i gennemsnit 100-120 g fedt om dagen, eller hvad der svarer til 37-42 kg fedt om året! Halvdelen af fedtet gemmer sig i vores madvarer (især fed mælk, fløde, ost, kød, kager osv.). Den anden halvdel af fedtet stammer fra det, man kalder det syrlige fedt. Syrligt fedt er det fedt som man bruger i ren form, og som smøres på brødet, smeltes i sovsen eller hældes i den varme ret.

Kærgården og smør (animalske fedtstoffer) er de største rene fedtkilder i den danske mad. Tilsammen spiser vi i gennemsnit 20-40 g om dagen af de to produkter. På anden pladsen kommer margerinerne. Af disse produkter spiser vi ca. 20-30 g om dagen. Olierne ( vegetabilske fedtstoffer) bliver der ikke spist mere end ca. 5 g af per dag.

Fedt er de seneste år også kommet i mediernes søgelys. Det skyldes hovedsageligt, at forskere har kunne dokumentere en direkte sammenhæng mellem et stort fedtindtag og overvægt. De seneste år er budskabet så småt blevet en smule nuanceret. Det skyldes at flere og flere undersøgelser peger på, at det ikke så meget er et spørgsmål om mængden af fedt, vi spiser, men mere hvilken type.

Forskning viser således, at spiser du de umættede fedtsyrer, som de forekommer i f.eks. planteolier, så kan man ligefrem øge mængden af det gode HDl-kolesterol og mindske hjertekarsygdomme.

Kroppen behøver fedtstoffer for at fungere. Den behøver dem til at danne hormoner, for at kunne optage visse vitaminer og udføre andre vigtige funktioner. Det er derfor vigtigt at man spiser fedt, og følger anbefalingerne på max 30% og minimum 20% fedt i den daglige kost... Køb adgang for at læse mere

Smør og rapsolie | Undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.