Farvelære eksamenssynopsis

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Billedkunst
  • 5
  • 1697
  • PDF
  • Læreruddannelsen Frederiksberg
  • 2008
  • 25-04-2009

Undervisningsforløb: Farvelære eksamenssynopsis

Indledning

Vi omgiver os med dem hver eneste dag ofte uden at skænke det en tanke. Ja verden sprudler i et fantastisk farvevirvar. Naturen gør sit for at huske os på det især i forårsmånederne. Tænk hvis vores omgivelser kun fandtes i sort/hvid. Ville vi så have et billedkunstfag?
Jeg har valgt at beskæftige mig med farvelære, fordi jeg mener at det er en essentiel del af billedkunstfaget, som fortjener at blive prioriteret højt. Det er uundgåeligt, at komme udenom farverne i billedkunstundervisningen. Men hvordan bliver vi som kommende billedkunstlærer bevidste om vores undervisning i farvelære og formidler dette videre til eleverne? Det står i trinmålene for faget, at eleverne ved udgangen af 2. klasse skal kender til enkelte farveblandinger og har eksperimenteret med farver. Men hvorfor er det vigtigt, at eleverne forstår sig på farver? Kan de ikke bare få en masse maling og prøve sig frem? Er teorien bag farvelære en nødvendighed i billedkunstfaget?
Min problemformulering lyder derfor som følger:

Hvordan kan et eksemplarisk undervisningsforløb i farvelære se ud
og hvorfor er farvelære et vigtigt element i billedkunstundervisningen?

Overordnede didaktiske overvejelser
Som nævnt i indledningen skal der være et basalt farvekendskab efter 2. klassetrin. I de mindste klasse ville jeg introducere de mest almindelige begreber inden for farvelære, som man kan læse om i den første del af teoriafsnittet. Her kan arbejdes med små lukkede øvelser indenfor farveblanding med primærfarver, så eleverne får en forståelse af farvernes muligheder og begrænsninger. De mindre klasser skal også have mulighed for åbne og eksperimenterende øvelser med farveblanding.
Jeg har i denne opgave valgt, at have fokus på farvelære på et valgfagsniveau svarende til 8. klasse. Jeg mener, at kompleksiteten af farvelære er mere relevant at diskutere og lære om på et højere niveau, hvor eleverne har en bedre forståelses ramme.
Det er mit mål med undervisningen, at eleverne skal lære at fordybe sig og udtrykke sig selv gennem deres produkter. Samtidig skal de lære at analysere andres værker. Jeg mener, at viden om farvernes påvirkning på hinanden og os som mennesker kan hjælpe til at nå det mål.

Jeg mener, at det er vigtigt, at eleverne anvender de korrekte begreber, således at man i undervisningen bedre kan forstå hinandens konstruktioner. Derfor har jeg i denne synopsis valgt, at fremhæve de centrale begreber indenfor farvelære, som jeg mener eleverne bør forstå og anvende.

Farvelære eksamenssynopsis

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.