Farvelære | Synopsis

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Billedkunst
  • Ingen givet
  • 5
  • 1697
  • PDF
  • Læreruddannelsen Frederiksberg
  • 2008
  • 25-04-2009

Farvelære | Synopsis

Synopsis i billedkunst om farvelære.

Problemformulering

Hvordan kan et eksemplarisk undervisningsforløb i farvelære se ud
og hvorfor er farvelære et vigtigt element i billedkunstundervisningen?

Indhold

Indledning
Overordnede didaktiske overvejelser
Farvelære i teorien
Øvelser med farvelære
Billedsamtale
Perspektivering
Litteraturliste

Uddrag

Indledning
Vi omgiver os med dem hver eneste dag ofte uden at skænke det en tanke. Ja verden sprudler i et fantastisk farvevirvar. Naturen gør sit for at huske os på det især i forårsmånederne. Tænk hvis vores omgivelser kun fandtes i sort/hvid. Ville vi så have et billedkunstfag?
Jeg har valgt at beskæftige mig med farvelære, fordi jeg mener at det er en essentiel del af billedkunstfaget, som fortjener at blive prioriteret højt. Det er uundgåeligt, at komme udenom farverne i billedkunstundervisningen. Men hvordan bliver vi som kommende billedkunstlærer bevidste om vores undervisning i farvelære og formidler dette videre til eleverne? Det står i trinmålene for faget, at eleverne ved udgangen af 2. klasse skal kender til enkelte farveblandinger og har eksperimenteret med farver.1 Men hvorfor er det vigtigt, at eleverne forstår sig på farver? Kan de ikke bare få en masse maling og prøve sig frem? Er teorien bag farvelære en nødvendighed i billedkunstfaget?... Køb adgang for at læse mere

Farvelære | Synopsis

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.