Fagsyn og æstetiske læreprocesser | Semesteropgave

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 4. år
  • Håndarbejde
  • Godkendt
  • 7
  • 1629
  • PDF
  • Københavns Dag- og Aftenseminarium
  • 15-04-2009

3.-6. klasse, Undervisningsforløb: Fagsyn og æstetiske læreprocesser | Semesteropgave

Semesteropgave i håndarbejde om fagsyn og æstetiske læreprocesser.

I denne opgave vil jeg med udgangspunkt i en beskrivelse af mit fagsyn samt fælles mål, redegøre for begreberne æstetik, æstetisk dannelse og æstetiske læreprocesser. Dernæst vil jeg med udgangspunkt i disse beskrive mit eget undervisningsforløb i 5. klasse med fokus på æstetiske læreprocesser.

Indhold

Indledning
Mit fagsyn
Æstetik
Æstetik ifølge Kirsten Drotner
Æstetisk dannelse
Æstetiske læreprocesser
Litteraturliste:
Undervisningsforløb i 5. Klasse.
-Sy din egen pude.

Uddrag

Mit fagsyn
Håndarbejde har tidligere haft en nytteværdi. Man havde brug for at pigerne kunne sy, strikke osv. og derfor var håndarbejde et nyttefag, som ikke var henvendt til drengene. Denne rolle for faget håndarbejde er helt opløst. I dag kan man købe næsten alle ting billigere end man selv kan fremstille dem og håndarbejde henvender sig ikke kun til pigerne. Håndarbejde har fået en ny rolle. Det skal udvikle den enkelte elev ved bl.a. at lade denne danne sig æstetiske erfaringer. Eleven skal blive fortrolig med viden og færdigheder, som knytter sig til skabende virksomhed. Jeg mener at det er meget vigtigt, at en undervisning giver eleverne mulighed for forskellige udfordringer, der bidrager til forskellige erkendelsesformer.

---

Undervisningsforløb i 5. Klasse.
-Sy din egen pude.

Hvad
Eleverne skal sy deres egen pude. På puden skal der sys noget, der fortæller os om, hvad eleven kan lide. Puden kan senere bruges til i elevens værelse. Det er påkrævet, at elevernes puder bliver syet på symaskine, hvor både skal ruges ligeud og zig zag syning... Køb adgang for at læse mere

Fagsyn og æstetiske læreprocesser | Semesteropgave

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.