Kartoflen som levnedsmiddel

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 22
  • 6818
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2005
  • 06-12-2005

Eksamensopgave: Kartoflen som levnedsmiddel

Eksamensopgaven i madkundskab indeholder en gennemgang af kartoflens historie, opbygning og anvendelsesmuligheder.

Indeholder også et afsnit om kartoflens rolle og betydning i danskernes kost, samt didaktiske overvejelser om hvordan emnet kartoflen kan indgå/bruges i faget madkundskab.

Problemformulering

• Hvordan er kartoflens ernæringsmæssige og kemiske sammensætning, og hvilke behov får vi dækket ved at benytte kartoflen i den daglige kost?

• Hvorfor har kartoflen ikke altid været lige populær i danskernes kost – og hvordan ser situationen ud i dag, set i relation til danskernes indtagelse af stivelseholdige kulhydrater?

• Hvad gør kartoflen til et oplagt emne i faget hjemkundskab?

Indhold

Kartoflen 1
Indledning 3
Problemformulering 3
Metode 4
Kartoflens historie 4
Kartoflens vej til europa 4
Kartoflens historie i danmark 5
Kartoflens opbygning 6
Næringsstofferne i kartoflen 8
Energi-givende stoffer i kartofler 8
Kulhydrater 9
Stivelse 10
Kostfibre 10
Andre næringsstoffer 11
De kemiske stoffer i kartoflen 13
Kartoflens opbevaring og holdbarhed 13
Kartoflen og dens anvendelse 14
Den omvendte kostpyramide og kartoflens rolle 15
Sundhed i danmark set i relation til kartoflen 17
Didaktiske overvejelser – tværfaglighed med kartofler 19
Konklusion 21
Litteraturliste 22
Artikler 23
Internetadresser 23

Uddrag

Indledning
Der var engang en kartoffel… Sådan begyndte eventyret om kartoflen. Kartoflen har haft en stor betydning for danskernes kost igennem mange generationer og år, men forbruget af kartofler er konstateret faldene pga. vores stigende forbrug af ris, pasta og færdigprodukter. Slutter kartoflens lange eventyr her? Skal kartoflerne ikke længere være en del af danskernes madkultur?
Vi vil vove at påstå, at vi alle, fra barns ben har fået at vide, at kartofler er sunde, og at det derfor er godt at spise kartofler for at få en sund og nærende kost. Hvad gør, at kartofler er sunde? Hvordan er kartoflen opbygget?
Kartoflen har inspireret mange mennesker – såvel kokke, husmødre og børn, da den som sagt er en sund, alsidig grøntsag. Har man kartofler i hjemmet, mangler der kun få yderlige ingredienser, før man kan tilberede et velsmagende måltid. Kartoflen har mange anvendelsesmuligheder, og det er kun fantasien, der sætter grænser, når man tager en kartoffel. Hvilke anvendelsesmuligheder har man, når man ”tager” en kartoffel?
Emnet kartoflen, er vigtigt at inddrage i folkeskolens hjemkundskabsundervisning i og med kartoflen har stor betydning for vores kost og sundhed generelt. Derfor er det vigtigt, at vi fortæller og lærer eleverne om kartoflen som basislevnedsmiddel i køkkenet. Kartoflen har desuden mange anvendelsesmuligheder. Det giver os som hjemkundskabslærere mulighed for at åbne elevernes forundring og nysgerrighed ved at tilberede mange forskellige retter med kartofler. Kartoflen kan kamufleres i mange retter, og det kan overraske mange, at der er kartofler i en kage, uden at det kan smages. Hvordan kan vi bruge emnet kartoflen i folkeskolen?

Metode
Vi indleder opgaven med at redegøre for kartoflens historie og udvikling. Derefter følger den teoretiske del, hvor vi bl.a. kommer ind på kartoflens kemiske sammensætning og næringsindhold, set i forhold til vores daglige kost. Herefter inddrages debatten om den omvendte kostpyramide, i og med denne nye forskning har ændret opfattelsen af kartoflens sundhedsværdi. Endvidere ser vi på danskernes kostvaner set i relation til stivelseholdige fødevarer: ris, pasta og kartofler. Afslutningsvis ser vi nærmere på kartoflen som emne i faget hjemkundskab - herunder fagdidaktiske overvejelser... Køb adgang for at læse mere

Kartoflen som levnedsmiddel

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.