Eksamensopgave om levevilkår og Etiopien

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Natur/teknologi
  • Godkendt
  • 18
  • 5061
  • PDF
  • Læreruddannelsen Bornholm
  • 2003
  • 26-01-2004

Undervisningsforløb: Eksamensopgave om levevilkår og Etiopien

Dette er en eksamensopgave i natur/teknologi. Opgaven går under emnet "levevilkår".

Eksamensopgave omhandler både fysiologi, klima og plantebælter, samt undervisningsforløb og fagdidaktiske overvejelser.

Problemformulering
Hvilke faktorer har indflydelse på menneskers levevilkår i Etiopien? Og hvorfor er der så mange mennesker som sulter i dette land?

Indhold

Indledning s. 2
Problemformulering s. 2
Etiopien s. 3
Klimazone s. 4
Plante og dyreliv i Etiopien. s. 4
Vindene s. 5
Landbruget i Etiopien s. 6
Ørkendannelse s. 6
Ressourcer i Etiopien s. 7
Landets økonomi s. 7
Sociale forhold s. 8
Ernæring / Sult s. 8
Hvad vil det egentlig sige at være underernæret s.10
Fagdidaktiske overvejelser s.12
Konklusion s.15
Bilag 1: Hydroterm figure s.17
Bilag 2: Kostpyramide s.18
Bilag 3: Forsøg s.
Litteraturliste / Kilder s.

Uddrag

Indledning.
Etiopien befinder sig, som vi senere skriver i denne rapport, på randen af en større sult katastrofe. I midten af 1980-erne gik der forfærdelige billeder af udmarvede børn verden rundt. Det fik det meste af verdenssamfundet til at stå sammen om at samle penge ind til landet og på den måde yde landet hjælp. Men nu, ikke en gang 20 år efter er det samme ved at ske. Vi syntes derfor, at landet var oplagt til denne rapport om levevilkår. Da vi ved at skrive om netop dette land, har mulighed for at komme ind på både landets geografi, demografi og etnografi. Her udover giver vores valg af land os også mulighed for at komme ind på hvor vigtig kosten og dens sammensætning er, og på denne måde får vi fysiologien ind i vores rapport.

---

Fagdidaktiske overvejelser.
I vores forløb med emnet, Etiopien, vil vi arbejde med nogle punkter, som forlanges ifølge Klare Mål. De krav er opstillet inden for 4 områder: den nære omverden, den fjerne omverden, menneskets samspil med naturen samt arbejdsgange og tankegange. Vi vil tage udgangspunkt i en 5.-6. klasse. Vi vil kort komme ind på hvilke områder og punkter vi mener vi kommer til at arbejde med. Bagefter vil vi beskrive et forsøg, som er relateret til emnet og undervisningen.
Den nære omverden... Køb adgang for at læse mere

Eksamensopgave om levevilkår og Etiopien

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.