Synopsis om etik og moral i folkeskolen

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Kristendom/Livsoplysning
  • Godkendt
  • 5
  • 1269
  • PDF
  • Læreruddannelsen Vordingborg
  • 2003
  • 24-05-2003

Synopsis om etik og moral i folkeskolen

Synopsis i kristendom/livsoplysning om etik og moral i folkeskolen.

Problemformuleringen lyder:
Er det bedre, ikke at vide, end at vide og derfor være nødt til at handle?

Indhold

Indledning:
Redegørelsen:
Konsekvensetik
Sindelagsetikken
Hellenismen
Det Gamle Testamente
Det Nye Testamente
Martin Luther
Søren Kierkegaard
Menneskerettigheder
K.E. Løgstrup
Konklusion:

Uddrag

Indledning:
”Den, der bryder blot ét af de mindste bud og lærer mennesker at gøre det samme, skal kaldes den mindste i Himmeriget.” Matt. 5,19-20
Denne udtalelse tilskrives Jesus, der menes at have stået på et bjerg for 2000 år siden, og ytret disse ord.
Går vi ud fra, at denne mand rent faktisk har eksisteret, og rent faktisk har sagt dette, kan vi så bruge udtalelsen, som andet end et uddrag af en eventyrlig historie? Er etik og moral overhovedet begreber, der skal belyses, eller skal vi bare acceptere, de etiske forestillinger, vi selv har fået gennem vores egen skolegang og opvækst. Eller lade dem være underbevidste og dermed undgå det så vigtige Kierkegaardske, nemlig at vågne, åbenbares og fortage et valg.
Vores formål med denne synopse er, at beskrive det etiske og moralske i de forskellige religioner og livsforståelser... Køb adgang for at læse mere

Synopsis om etik og moral i folkeskolen

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.