John Dewey og erfaringspædagogik

- Lærerstuderende 2. år
- Pædagogik
- Godkendt
- 9
- 1727
- Læreruddannelsen Hjørring
- 2000
- 26-05-2001
John Dewey og erfaringspædagogik
Om erfaringspædagogik og John Deweys teorier.
Problemformulering
Erfaringpædagogikkens tanker bruges i stigende grad implementeret i folkeskolen i dag. På den baggrund har vi valgt at beskæftige os med den, og med udgangspunkt i vores praktikerfaringer og i John Deweys teorier diskutere anvendeligheden af erfaringpædagogsikken i folkeskolen. Dette vil vi beskæftige os med i denne rapport.
Indhold
Problemformulering
Indledning
Personen John Dewey
Nye grundprincipper og den pragmatiske forestilling
Det grundliggende spektrum i Deweys filosofiske sfære
Definition af begrebet ERFARING
Opdragelse
Uddannelse, skolens og lærerens rolle
Deweys tanker set i relation til folkeskolen i dag
Litteraturliste
Uddrag
Indledning:
Vi vil først ganske kort omtale John Deweys levnedsforløb, samt skitsere nogle hovedprincipper for det pædagogiske reformarbejde, som Dewey var en af ophavsmændene bag.
Dernæst følger en introduktion til Deweys erfaringsfilosofiske grundlag, herunder hans tanker om: Problemløsning, forbindelse mellem tænkning og handling samt lagringen af erfaringer. I forlængelse heraf præsenteres Deweys overvejelser om/syn på opdragelse, uddannelse samt skolens og lærerens opgave.
Endelig afrunder vi rapporten med en diskussion af, hvorvidt Deweys tanker er brugbare, forstået på den måde, at de kan relateres til og bruges konstruktivt i forbindelse med arbejdet i folkeskolen i dag.
Da vi i den seneste praktik var i skoletjenester på to forskellige museer vil vi se på om erfaringspædagogikken kan bruges under sådanne rammer... Køb adgang for at læse mere Allerede medlem? Log ind