Energi | Undervisningsforløb

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Fysik/kemi
  • Godkendt
  • 9
  • 3889
  • PDF
  • Læreruddannelsen Aalborg
  • 2000
  • 12-04-2002

Energi | Undervisningsforløb

Udkast til en undervisningsforløb om energi til 7. klassetrin. Planen er lavet med udgangspunkt i et konstruktivistisk perspektiv.

Indhold

Legitimering i forhold til CKF og læseplan
Mål
Hvad kan eleverne på forhånd
Undervisningsplan
1. Lektion
2. Lektion
3-6. Lektion
Menneskers energi og varme.
Elektrisk energi/motorens energi.
Energi og tilstandsformer.
8. Lektion
Fravalg og undervisningsforløbet i et større perspektiv
Egen viden
Pædagogiske overvejelser
Litteraturliste

Uddrag

Mål
Målet med dette undervisningsforløb er at skabe en intuitiv forståelse for begrebet energi. Forløbet fokuserer således hverken ensidigt på energi i det små som energitilstande i atomker-nen eller i det store som energi i stjernetåger. I denne undervisningsplan er der medtaget elementer mange steder fra. Det er hensigten, at eleverne for en forståelse for, at energi således ikke er noget man kan holde i hånden, men at det er et grundfænomen, der spiller ind på små såvel som på store ting.
Vi forventer dog, at eleverne overfladisk kan redegøre for sammenhængen mellem energi og tilstandsformer samt solens rolle som energikilde. Desuden forventes, at eleverne er bekendte med hovedlinierne i samfundets energiomsætning- herunder elektrisk energi og transformation.

Undervisningsplan
Undervisningsplanen er bygget op således, at den første lektion virker som en “reminder”. Eleverne har på forhånd en masse erfaringer med energi, som skal kaldes frem i erindringen. Klassen udarbejder sammen et begrebskort, som senere skal danne udgangspunkt for evalu-ering... Køb adgang for at læse mere

Energi | Undervisningsforløb

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.