Synopsis om demokrati og opdragelse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Pædagogik
  • Godkendt
  • 7
  • 2119
  • PDF
  • Læreruddannelsen Esbjerg
  • 2001
  • 26-01-2012

Synopsis om demokrati og opdragelse

Synopsis i pædagogik om demokrati og opdragelse.

Problemformulering:
Demokrati er et ord, vi almindeligvis skøjter let hen over, i og med at det ikke ligefrem skurrer i ørene. Det lyder jo så godt. Men hvem har egentlig defineret begrebet demokrati? Findes der flere forskellige definitioner og er der kun én rigtig?

Indhold

INDLEDNING 3
LITTERATURVALG OG METODE 3
HAL KOCH OG DEMOKRATI 3
ALF ROSS OG DEMOKRATI 4
MARIANNE JELVED OG DEMOKRATI 5
BERTEL HAARDER OG DEMOKRATI 6
SAMMENFATNING OG SPØRGSMÅL 6

Uddrag

Litteraturvalg og metode
Vores arbejde med emnet demokrati startede med, at vi begge gennemlæste de to ”hovedværker”: ”Hvad er demokrati?” (Hal Koch) og ”Hvorfor demokrati?” (Alf Ross), hvilket har givet os en god ballast. Både med henblik på at danne os et godt billede af disse tos opfattelser af demokrati, men også i vores videre studium af andres forståelse af ordet.
De oplysninger, vi har søgt, har vist sig at befinde sig samlet i ret få bøger, vi har brugt. Det har i høj grad gjort opgaven overskuelig, at det ikke har været nødvendigt at anvende 20 forskellige værker... Køb adgang for at læse mere

Synopsis om demokrati og opdragelse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.