Æg som levnedsmiddel og undervisningsforløb om æg

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Madkundskab
  • Godkendt
  • 28
  • 6097
  • PDF
  • Læreruddannelsen Jelling
  • 2001
  • 13-10-2001

Semesteropgave: Æg som levnedsmiddel og undervisningsforløb om æg

Semesteropgave i hjemkundskab, som er en levnedsmiddelrapport om æg. Med tilhørende undervisningsforløb om æg.

Emnebegrundelse samt målsætning:
I henhold til fagets planlægning i den danske folkeskole har vi valgt at lave et undervisningsforløb i 8. klasse. Vi har valgt 8. klassetrin, da vi mener, disse elever i forvejen har nogle elementære færdigheder og kundskaber. Ikke bare i forhold til at arbejde med ægget, men i det hele taget med byggestene i hjemkundskab. Hertil ønsker vi at bidrage til elevernes videreudvikling af disse færdigheder og kundskaber. Vi vil stræbe efter, gennem vores egen engagement og motivation, at få eleverne til at fordybe sig i emnet, hvor de, ud over at kunne videreudvikle sig, vil få mulighed for at eksperimentere.

Målet er at eleverne opnår indsigt i og forståelse for ægget og dets egenskaber gennem skabende opgaver med forskellige retter der tilgodeser adskillige arbejdsmetoder. Målet er endvidere at eleverne tilegner sig kundskaber og færdigheder, så de bliver i stand til at bruge ægget i madlavningen på en ansvarsbevidst og æstetisk måde. Undervisningen skal lægge op til, at eleverne gennem et samarbejde oplever vigtigheden af æggets anvendelse i køkkenet.

Indhold

Fakta omkring ægget
* Hvor kommer ægget fra? side: 3
* Æggets vej til køkkenet
side: 3
* Hvad er et æg? /æggets opbygning side: 4
* Ernæring − Hvad indeholder ægget?
side: 5
* Er æg sund mad? side: 5
* Kolesterol i ægget side: 6
* Hvad anvendes æg til? side: 6
* Æg i madlavningen side: 7
* Æggets friskhed/alder side: 7
* Salmonella i æg side: 8

Undervisningsforløb
* Emnebegrundelse samt målsætning side: 10
* Fagdidaktik side: 10
* Kort oversigt over undervisningsforløb side: 11
* Selve undervisningsforløbet side: 12
* Modul: 1 side: 12
* Modul: 2 side: 13
* Modul: 3 side: 14
* Modul: 4 side: 15
* Modul: 5 side: 16

Tværfaglige muligheder
* Biologi og hjemkundskab side: 18
* Kristendom og hjemkundskab side: 19

Konklusion side: 20

Bilag 1-9 side: 21

Uddrag

Fagdidaktik:
Gennem lærerens motivation og faglige kompetence ønsker vi, at eleverne skal have mulighed for at fordybe sig i levnedsmidler gennem hele undervisningsforløbet. En forudsætning for dette må være, at læreren er godt forberedt og herunder er bevidst om sine mål.

Vi ønsker ikke at planlægge undervisningsforløbet for stramt, da vi forudser, at fordybelsen da ikke vil være muligt. Eleverne skal have rimelige forudsætninger for at lære, opleve og tage del i det kreative skabende værk. Hele processen skal tilgodeses således at eleverne gennem dialog og eksperimenter kan få noget ud af undervisningen, som de senere skal kunne bruge.

Læreren skal have forberedt nogle opskrifter der ikke strækker sig ud over elevernes formåen. Naturligvis skal der være plads til udfordringer, men differentiering er ikke umuligt i et hjemkundskabslokale. Eleverne må ikke blive sat i situationer, som de, også ved lærerens hjælp, ikke kan komme ud af. Eleverne skulle helst opnå succesoplevelser de lære noget ved, og som de husker som gode oplevelser. Dette er nemlig med til at bidrage til senere elevmotivation.

---

Undervisningsforløb
Emnebegrundelse samt målsætning:
I henhold til fagets planlægning i den danske folkeskole har vi valgt at lave et undervisningsforløb i 8. klasse. Vi har valgt 8. klassetrin, da vi mener, disse elever i forvejen har nogle elementære færdigheder og kundskaber. Ikke bare i forhold til at arbejde med ægget, men i det hele taget med byggestene i hjemkundskab. Hertil ønsker vi at bidrage til elevernes videreudvikling af disse færdigheder og kundskaber. Vi vil stræbe efter, gennem vores egen engagement og motivation, at få eleverne til at fordybe sig i emnet, hvor de, ud over at kunne videreudvikle sig, vil få mulighed for at eksperimentere... Køb adgang for at læse mere

Æg som levnedsmiddel og undervisningsforløb om æg

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.