Undervisningsforløb om fisk og sundhed

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Hjemkundskab
  • Godkendt
  • 18
  • 4464
  • PDF
  • Læreruddannelsen Esbjerg
  • 2000
  • 14-12-2001

Eksamensopgave: Undervisningsforløb om fisk og sundhed

Eksamensopgaven omhandler de kvaliteter fisk indeholder som spise - det være sig sundhedsmæssigt, i form af flerumættede fedtsyrer, og i form af smagsoplevelser.

Vi vil i opgaven komme med et bud på, hvordan man med udgangspunkt i elevernes erfaringer og i forhold til de overordnede tanker i formålsparagraffen og faghæftet tilrettelægger et undervisningsforløb, der gør det muligt at nå målene.

I denne sammenhæng vil vi også gøre os nogle, såvel almene- som fagdidaktiske overvejelser, over det forberedende arbejde til undervisningen.

Indhold

Indholdsfortegnelse 1
Indledning 2
Faglig baggrundsviden til emnet fisk og sundhed 3
Fisk i historisk perspektiv 3
Forskellige typer fisk 3
Proteiner 4
Kulhydrat 5
Fedt 5
Vitaminer 5
Mineraler 6
Giftstoffer i fisk 6
Tungmetaller i fisk 7
Hygiejne og fisk 7
Fisks friskhedstegn 8
Tilberedningsmetoder 9
Didaktiske overvejelser 10
Undervisningsforløb 11
Skema 12
Ad 1 13
Ad 2 13
Ad 3 14
Ad 4 15
Afrunding 16
Litteraturliste 17
Bøger 17
Tv-udsendelser 17
Netadresser 17
Opskrifter 18

Uddrag

Indledning:

I de senere senere år har der i alle medier været stor fokus på vores livsstil og dermed også på vores kostvaner. Dagligt bliver vi på de mange tv-stationer mødt med udsendelser, hvor tv-kokke der næsten har opnået stjernestatus, præsenterer mad fra forskellige kulturer indeholdende forskellige typer af råvarer næsten alle med det fællestræk, at de ud fra et sundhedsmæssigt perspektiv fortæller os, hvordan vi skal sammensætte vores kost. Ligesom hylderne i bladkiosken bugner af forskellige livsstilsmagasiner, som hver måned i en ny udgave giver os råd og vejledning til, hvordan man lever det, set med helsemæssige øjne, korrekte liv.

Mange organisationer, som repræsentere forskellige former for levnedsmidler, er ligeledes på banen for at fortælle hvorfor netop deres produkter, helst så ofte som muligt, skal være at finde på vores spiseborde. Her har bl.a. fiskeribranchen kørt en massiv kampagne, der næppe er gået nogens næse forbi og det er næsten omsonst at nævne reklamespotsene med Minna og Gunnar, der jo næsten er blevet verdensberømte i Danmark.

I faget hjemkundskab er vi med til at hjælpe eleverne på vej til at blive fornuftige forbrugere, således at de med kritiske øjne bliver istand til at betragte det ocean af informationer, som man overalt bliver mødt med. I denne opgave har vi valgt at gå under overfladen på dette ocean for at se på, hvordan man i hjemkundskabslokalet kunne tage et emne op omkring fisk og sundhed.

Undervisningsforløbet vil være minded på et eksamenshold. De overordnede mål med dette forløb vil som førnævnt være at klæde eleverne fornuftigt på som forbrugere, sådan at de bl.a. ved, hvad de skal holde et vågent øje med, når de gør deres indkøb hos fiskehandleren eller i supermarkedet. De får viden om, hvordan man opbevarer og tilbereder de indkøbte levnedsmidler på den mest hensigtsmæssige måde, ligesom der vil blive arbejdet med, hvordan man får sammensat en kost som ernæringsmæssigt nærmer sig det anbefalede... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om fisk og sundhed

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.