Eat Shit and Die | Lærerfaglig analyse

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 1. år
  • Dansk fællesforløb
  • Godkendt
  • 14
  • 4197
  • PDF
  • Nørre Nissum Seminarium og HF
  • 2011
  • 03-05-2012

Studieprodukt: Eat Shit and Die | Lærerfaglig analyse

Studieprodukt i dansk med en lærerfaglig analyse af novellefilmen "Eat Shit and Die" fra 2007 af Anders Morgenthaler.

Besvarer:
Lærerfaglig analyse af kortfilmen Eat shit and die.
Vurdering af DFI`s undervisningsmateriale til kortfilmen Eat shit and die
Undervisningsforslag til samme kortfilm

Underviserens kommentar

God gennemarbejdet opgave med forståelse for teori og undervisningspotientale.

Forfatterens kommentar

Der kunne være indarbejdet mere skriftlighed i undervisningsmaterialet.

Indhold

Eat shit and die 3
Metode 3
Resume 3
Filmens dramaturgi og drivkraft 4
Person og miljø karakteristik 4
Mor og bror 4
De tre drenge 4
Filmiske virkemidler 5
Filmens tema 5
Vurdering 6
Undervisningsmateriale fra Dfi 6
Alternativt undervisningsforløb 8
Kortfilmsanalyse 9
Egenproduktion af kortfilm 9
Storyboard 9
Til slut 10
Bibliografi 11
Bilag 1Plot Point modellen 12
Bilag 2 Billedbeskæring 13

Uddrag

Kløften mellem en fritid fyldt af medier og skolens støvede bøger er for mange børn i dag meget stor. Hvis skolen skal formå at danne en bro, er det afgørende at den i højere grad skal bruge medier i undervisningen. Der findes talrige måder f.eks. med mobiltelefoner, computere og ikke mindst film. Kortfilm er særdeles velegnet, da de ofte har enkle temaer og ikke varer så lang tid. Dansk film institut er med til at udvikle film til folkeskolen, og Eat shit and die er et forsøg på ”blended learning”, at skabe et mix af forskellige undervisningsformer som it- spil, netfilm og mere traditionel tavleundervisning. (Pedersen, 2009)

Metode
Til min analyse af Eat shit and die har jeg ladet mig inspirere af Raskins 7 parametre, det har hjulpet mig med at fokusere på centrale emner i filmen. Jeg fandt hurtigt ud af, at de 7 parametre er gode, men ikke fyldestgørende når man vil lave en filmanalyse. Derfor er de med, men ikke bærende for min analyse. Derudover har jeg valgt at gøre brug af Syd Fields Point Plot model. Det ville også være oplagt med berettermodellen, men mit mål var at illustrerer hovedpersonens rolle i dramaturgien og der synes jeg at Point plot modellen var mere egnet.

Resume
Kortfilmen handler om tre drenge, som bruger deres fritid på at udfordre hinanden både til at lave vilde stunts og fup med andre mennesker. Det hele bliver filmet og redigeret, lidt ligesom det kendte tv program Jackass på MTV. Benjamins(Benji) mod svigter, da han skal køre ned af en stejl bakke i en indkøbsvogn. Han tør ikke, så de to andre drenge Karl og Julius bliver sure og fryser ham ud. Det er hårdt at være alene og Benji møder ingen forståelse fra sin mor eller bror. For at få sit venskab tilbage, beslutter han sig for at gennemføre stuntet, men da han igen står foran bakken tør han stadig ikke. Karl sparker indkøbsvognen i gang, og i fuld fart styrter han ned af bakken og er lige ved at ramme en lastbil. Benji ligger helt stille og kan ikke bevæge sig. Julius ringer efter en ambulance og løber den i møde. Karl står tilbage med Benji og sin dårlige samvittighed. Benji... Køb adgang for at læse mere

Eat Shit and Die | Lærerfaglig analyse

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.