Undervisningsforløb om design og redesign

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Håndværk og design
  • Godkendt
  • 8
  • 2735
  • PDF
  • Læreruddannelsen Nørre Nissum
  • 2007
  • 18-04-2007

Undervisningsplan: Undervisningsforløb om design og redesign

Undervisningsforløb om design og redesign i håndværk og design.

Formålet med emnet og skabelsen af en ”figur” er, at eleverne i niende klasse er midt i at danne sig deres egen identitet. De vil under processen blive opmærksomme på, i arbejdet med emnet, at beklædning siger meget om, hvem man er, og hvad man signalere til andre. De vil komme til at arbejde med funktion, æstetik og det personlige udtryk.

Indhold

Indledning
Didaktiske indgangsvinkel:
Hiim og Hippe
Undervisningens indhold:
Læringsforudsætninger:
Undervisningsplan:
Arbejdsmål:
Overordnede fagmål:
Elevernes medbestemmelse:
Undervisningsmetode:
Differentiering:
Arbejdsmål i forhold til klassen/eleven og emnet:
Sociale aktiviteter og begivenheder:
Grovplan for emnet:
Perspektivering:
Litteraturliste:

Uddrag

Indledning
Vi har gennem hele det forgående semester arbejdet med rollespilsfigurer som det overordnede emne. I den forbindelse skulle vi hver især finde en figur, som vi havde lyst til at skabe. Forslagene og de valgte figurer er meget forskellige. Personligt havde jeg lyst til at lave noget, som andre ikke umiddelbart ville lave.
Jeg vil, for at illustrere mit valg af fodbeklædning, skrive nogle af de ting, der betegner min figur. Jeg har valgt en Goth`isk prinsesse. Hun er meget følelsesladet og ind imellem er hun deprimeret, hun har stor interesse for filosofi, eksistentialisme. Hun tilhører ikke nogen bestemt religion og er oftest apolitisk.

Hun går meget op i det tøj hun går i. Det skal være stil frem for bekvemlighed. Farverne er oftest sort tilsat lidt hvidt eller skrigende rødt. Hun vil gerne vise at hun tilhører en bestemt kultur. ”Kostumet” bruges hele tiden, den er en del af hendes identitet. Den fortæller at hun tilhører en bestemt gruppe og samtidig signalerer hendes tøj og udseende at hun tilhører denne bestemte kultur/gruppe.
Tøjet skal signalere stil, men samtidig være provokerende og opsigtsvækkende.

Det har for mig været en meget lærerig periode, hvor jeg er blevet opmærksom på, hvilken effekt og virkning valget af farver og materialer har for det æstetiske udtryk samt for hvad det er, man signalerer/fortæller med det man skaber... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om design og redesign

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.