Eksamensopgave om den pladetektoniske teori

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 2. år
  • Natur/teknologi
  • Godkendt
  • 21
  • 7495
  • PDF
  • Læreruddannelsen Haderslev
  • 2006
  • 05-01-2007

Eksamensopgave om den pladetektoniske teori

Eksamensopgave i natur/teknologi om den pladetektoniske teori.

Problemformulering
”Den pladetektoniske teori med Grønlands placering gennem tiderne som eksempel og hvordan jeg kan formidle teorien til en 6. klasse.”

Indhold

Indledning
1. Indledning og problemformulering side 3
1.1 Tidlige overvejelser side 4
Fremstilling
2. Betydningsfulde antagelser og forskningsresultater side 4
3. Solsystemet og Jorden side 7
3.1 Jordens opbygning side 7/8
4. Den pladetektoniske teori side 8/9
4.1 Et ocean dannes side 9/10
4.1.1 Palæomagnetisme side 10
4.2 Subduktionszoner side 11/12
4.3 Jordskælv side 12/13
4.4 Vulkanisme side 13
4.5 Transforme forkastninger side 13/14
4.6 Hotspots side 14
5. Bjergkædedannelse (orogenese) side 15
6. Grønlands placering gennem tiderne side 15
6.1 Grønland i Prækambrium (4600 – 542 mio. år siden) side 15/16
6.2 Grønland i Kambrium (542 – 488 mio. år siden) side 16
6.3 Grønland i Silur og Devon (444 – 359 mio. år siden) side 17
6.4 Grønland i Karbon (359 – 299 mio. år siden) side 17
6.5 Grønland i Perm og Trias (299 – 200 mio. år siden) side 18
6.6 Grønland i Jura (200 – 145 mio. år siden) side 18
6.7 Grønland i Palæogen og Neogen ( 65 mio. år siden – nutid) side 19
6.8 Grønland i nutiden side 19
Afslutning
7. Konklusion side 19/20

Uddrag

1. Indledning og problemformulering
I alle tidsaldre har menneskerne beskæftiget sig med, hvordan vores verden er blevet til og hvordan de observerede fænomener hænger sammen. Ud fra det de har set, har de dannet sig en hypotese om, hvordan fænomenet er opstået. Forskernes synsvinkel har og er altid præget af deres egne holdninger, som igen er stærk præget af udviklingen i det samfund de befinder sig i. Nogle hypoteser er religiøst inspirerede overvejelser og andre mere videnskabelige hypoteser. En ny hypotese falder normalt ikke bare fra himlen som et æble, men er et resultat af en lang række overvejelser, observationer og konklusioner, som ikke nødvendigvis bliver gjort af den samme forsker. Dette gælder i allerhøjeste grad for de overvejelser, der har ført til den pladetektoniske teori, som er den teori, der i dag blandt andet forklarer kontinenternes vandring, bjergenes tilblivelse og vulkanismen på jorden... Køb adgang for at læse mere

Eksamensopgave om den pladetektoniske teori

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af dette materiale.