Undervisningsforløb om kristendomsopfattelser

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Kristendomskundskab/religion
  • Godkendt
  • 4
  • 1370
  • PDF
  • Læreruddannelsen Zahle
  • 2003
  • 09-01-2005

Afløsningsopgave: Undervisningsforløb om kristendomsopfattelser

Et undervisningsforløb i kristendomskundskab/religion for 1. klasse om den evangelisk lutherske kirke.
Det overordnede emne er forskellige kristendomsopfattelser.

Indenfor emnet ”forskellige kristendomsopfattelser”, har jeg valgt at lave et kommenteret undervisningsforløb i et emne om den evangelisk lutherske kirke i 1. klasse. Det er det første forløb i selve kristendomsfaget og strækker sig ca. over 3 måneder, hvilket svarer til 10 lektioner.

Indhold

Begrundelse for valg af emne
Mål
Indhold og metode
Evaluering af forløbet
Perspektivering og progression
Selvevaluering

Uddrag

Begrundelse for valg af emne
I følge § 6 stk. 1. i folkeskoleloven er kristendomsundervisningens centrale kundskabsområde ”den danske folkekirkes evangelisk - lutherske kristendom”. Derfor mener jeg, det er naturligt at starte kristendomsundervisningen i folkeskolen med netop at tage udgangspunkt i den evangelisk lutherske kirke. Desuden kan emnet blive relevant og interessant for eleverne i 1. klasse, idet mange elever allerede i 6 - 7 års alderen har en forforståelse på området. De har måske været til en lillebrors barnedåb, kender nogle, der er blevet gift, eller har ganske enkelt set en folkekirke i det danske landskab. Ved at tage
udgangspunkt i eleverne og deres forforståelse, så de ser relevansen af det, der skal læres, kan man som lærer medvirke til at de får en selvforståelse og anerkender sig selv som elever, hvilket er en forudsætning hvis læring skal finde sted1... Køb adgang for at læse mere

Undervisningsforløb om kristendomsopfattelser

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.

Materialer relateret til Undervisningsforløb om kristendomsopfattelser.