Afløsningsopgave om demografi og befolkningslære

Opgaven er kvalitetssikret af redaktionen på Lærerstuderende.dk
  • Lærerstuderende 3. år
  • Geografi
  • Godkendt
  • 7
  • 2158
  • PDF
  • Århus Dag- og Aftenseminarium
  • 2006
  • 24-08-2006

7.-10. klasse, Undervisningsforløb: Afløsningsopgave om demografi og befolkningslære

Afløsningsopgave i geografi om demografi og befolkningslære.

I folkeskolen mener vi at demografien er til stor hjælp for elevernes omverdensforståelse og den kan være behjælpelig med at svare på spørgsmål som for eksempel grunden til et-barns politikken i Kina.

Indhold

Demografi
Befolkningsligningen
Befolkningspyramider
Den demografiske transition
Fagdidaktik og Undervisningsforløb
Litteraturliste

Uddrag

Befolkningsligningen
Befolkninger gennemgår udviklinger, der betyder at både størrelse, struktur og rummelig fordeling af befolkningen ændrer sig over tid. Disse ændringer kan beskrives gennem demografiske komponenter, som bl.a. er fødsler, dødsfald og vandringer. Disse komponenter kan sammenholdes i nedenstående ligning kaldet ”befolkningsbalanceligningen”.
P1 = P0 + (F – D) + (I – U)
P1 er Befolkningen på et givent tidspunkt
P0 er Befolkningen på et tidligere tidspunkt
F – D er fødte minus døde (fødselsoverskud/-underskud)
I – U er indvandring minus udvandring
På statsligt niveau vil fødselsoverskud/-underskud ofte være af den største betydning, imens vandringer vil betyde mere på kommunalt plan. Vandringer kan være forårsaget af mange forskellige forhold. Man taler om ”push” eller ”pull” effekter. Push effekten, på dansk skubeffekten, er de faktorer der skubber folk væk fra et område, det være sig et land, en region eller måske en verdensdel. Omvendt er pull effekten, trækeffekten, de forhold, der tiltrækker mennesker til et område... Køb adgang for at læse mere

Afløsningsopgave om demografi og befolkningslære

[0]
Der er endnu ingen bedømmelser af denne Webbog.